Energie: facturatie vóór de verhuizing. Let op met de praktijken van bepaalde leveranciers
Bijgewerkt op: 10/12/2025
De laatste tijd zien we een onrustwekkende gewoonte bij een aantal energieleveranciers.
Soms is een woning tussen twee bewoners door onbewoond, zonder actief energiecontract. Een aantal leveranciers blijkt in dat geval het contract van de nieuwe bewoner te laten ingaan vanaf de datum waarop de vorige bewoner de woning verlaten heeft. Bijgevolg moet de nieuwe bewoner opdraaien voor allerlei vaste en andere kosten voor deze periode. Dit wordt het ‘vroegtijdig aanvangen van het energiecontract’ genoemd.
In deze tussenperiode kan er natuurlijk energie verbruikt worden, bijvoorbeeld wegens werkzaamheden of gewoon om ervoor te zorgen dat het pand minimaal verwarmd wordt. De nieuwe bewoner ontvangt in dat geval een factuur voor de energie die verbruikt werd voordat deze persoon verhuisd is naar de woning.
Als je als klant niet oplet, riskeer je kosten en energieverbruik te betalen voor een periode dat je nog niet je intrek genomen had in de woning.
Wat kan je hiertegen doen?
1 De leverancier op zijn verplichtingen wijzen, namelijk:
Aanvangsdatum van het contract:
Artikel 25ter §1 van de Elektriciteitsordonnantie en artikel 20bis §1 van de Gasordonnantie bepalen dat de leverancier aan elke klant een redelijk en niet-discriminerend contractvoorstel moet doen.
Brugel herinnerde eraan dat er bij een contract waarvan de aanvangsdatum meerdere maanden vóór de datum van aanvraag ligt, géén sprake is van een redelijk en niet-discriminerend voorstel.
De meteropname als referentie:
Artikel 25decies, tweede lid van de Elektriciteitsordonnantie en artikel 20octies van de Gasordonnantie bepalen dat er bij een verhuizing een ‘tegensprekelijke meteropname’ moet gebeuren tussen de vorige en de nieuwe bewoner (ofwel tussen de vorige bewoner en de eigenaar van de woning). Dit geldt uiteraard niet als de meter om een bepaalde reden afgesloten werd.
Gebruik het energieovernamedocument om deze overdracht zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Zonder tegensprekelijke meteropname gaat netwerkbeheerder Sibelga uit van:
- de meteropname op basis van een foto van de meter;
- als er geen foto gemaakt werd: een schatting van de meteropname, die geldt tot bewijs van het tegendeel.
2 Een klacht indienen bij Brugel
Werd de leverancier op zijn verplichtingen gewezen maar is die nog altijd niet bereid zijn factuur aan te passen, dan kan men een klacht indienen bij de Geschillendienst van Brugel.
De Geschillendienst van Brugel heeft deze interpretatie meermaals bevestigd. Het principebesluit R2022-070 bevestigt (net als latere besluiten) dat de leveranciers deze regels moeten volgen en indien nodig de compensatie moeten toepassen zoals bepaald in artikel 25quaterdecies, eerste lid, punt f van de Elektriciteitsordonnantie en artikel 20undecies, eerste lid, punt f van de Gasordonnantie.
Hoe zit het buiten Brussel?
Het Waalse ‘Énergie Info Wallonie’ kwam tot dezelfde vaststelling, zoals beschreven in hun nieuwsbrief: Des contrats d’énergie qui questionnent (energiecontracten die vragen oproepen)
De federale Ombudsdienst voor Energie vermeldt de kwestie ook in haar activiteitenverslag 2024 (p. 62): “(…) kunnen we natuurlijk niet aanvaarden dat een bewoner die al zijn contractuele verplichtingen nakomt, gestraft moet worden (…).”
In juni ondertekenden tien organisaties gelijkaardige aanbevelingen: we pleiten voor een verduidelijking van de wetteksten om onterechte facturatie tijdens leegstand te voorkomen.

