Verhuizing: waarop moet je letten?
Bijgewerkt op: 05/08/2025
De intrek in een nieuwe woning is een cruciaal moment om misverstanden en conflicten tussen huurder en eigenaar te vermijden tijdens de duur van de huurovereenkomst. Daarom geven we een aantal tips die je met je begunstigden kan delen om deze risico’s te vermijden.
Wanneer je als huurder naar een nieuwe woning verhuist, moet je een goed beeld krijgen van de werking van de installaties. Denk bijvoorbeeld aan verwarming, warm en koud water en de keuken.
Er zijn een aantal documenten die belangrijke informatie bevatten:
1. De huurovereenkomst
Deze bepaalt wie welke kosten draagt[1]. Er zijn verschillende opties:
- Individuele meter: de huurder sluit een contract met een leverancier en betaalt de facturen rechtstreeks aan die leverancier.
Voor elektriciteit is dit verplicht. - Forfait te betalen aan de eigenaar: een vast maandelijks bedrag boven op de huur.
Dit bedrag staat los van het werkelijke verbruik. - Provisies te betalen aan de eigenaar: een voorlopig bedrag (of voorschot). Eén keer per jaar wordt er een kostenafrekening gemaakt, waarna het verschil op basis van het werkelijke verbruik (terug)betaald wordt.
2. Plaatsbeschrijving
Deze beschrijft de toestand van elke ruimte van de woning. In ons geval speelt vooral de toestand van technische apparatuur een rol. In grote lijnen staat de huurder in voor het onderhoud van de apparaten en moet de eigenaar ze vervangen/herstellen als ze te oud en versleten zijn. De plaatsbeschrijving vormt een interessante basis om te weten in welke toestand de apparaten zich aan het begin van de huurovereenkomst bevinden.
Onze gratis opleidingen (verstrekt in het Frans) geven een duidelijk beeld van de verplichtingen van huurder en eigenaar. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de data van onze volgende opleidingen.
De plaatsbeschrijving of overhandiging van de sleutels is een goede gelegenheid om vragen over de technische installaties te stellen: werken het fornuis, de verwarming en het warm water op gas, op elektriciteit of misschien op stookolie?
3. Het opnemen van de meterstanden
De huidige meterstand wordt gebruikt om het verbruik van de nieuwe huurder te meten. Door bij de overhandiging van de sleutels een foto van de water-, elektriciteits- en gasmeter te nemen, vermijd je discussies achteraf. Tip: noteer deze meterstanden in de plaatsbeschrijving.
Het kan om commerciële meters (Sibelga of Vivaqua) of om doorstroommeters (van Ista, Techem of Aquatel) gaan.
De commerciële meters bevinden zich meestal in de kelder. Ga na of ze in orde zijn. Ze moeten verzegeld zijn: een zegel van Sibelga (in het groen op de foto) en een of meerdere discretere ‘staatszegels’, meestal van lood of plastic.
Dankzij deze zegels is Sibelga zeker dat er niet met de meter ‘geknoeid’ werd. Het is niet mogelijk om de meter te openen zonder minstens een van de zegels af te breken.
Als de zegels kapot zijn, neem dan onmiddellijk contact op met Sibelga. Anders riskeer je beschuldigd te worden van fraude. De kosten kunnen in dat geval hoog oplopen, omdat er een hoger tarief dan de commerciële tarieven toegepast wordt en er forfaitaire kosten aangerekend worden.
Bij een verhuizing moet je de leverancier laten weten dat je uit je woning trekt en in een andere intrekt. Het gebeurt regelmatig dat huurders het contract op hun vorige adres vergeten stop te zetten. Bijgevolg blijven de meters op hun naam staan en wordt later verbruik (door nieuwe huurders, werken, enz.) dus nog altijd aan hen gefactureerd.
4. Het energieovernamedocument
Dit is een standaarddocument waarmee je bepaalde gegevens aan de leveranciers doorgeeft.
Let op, er zijn twee verschillende documenten:
- Het verhuisformulier voor waternetbeheerder Vivaqua, dat online ingevuld moet worden. Om zeker te zijn dat je bij de indiening van dit formulier over de juiste informatie beschikt, kan je je baseren op het pdf-formulier.
- Het energieovernamedocument voor de gas- of elektriciteitsleverancier(s). In dit document moet je een leverancier voor de individuele meters kiezen.
Deze visuele facilitatie (in het Frans) geeft een handig overzicht van belangrijke informatie en zaken die je niet mag vergeten.
[1] Artikel 218 van de Brusselse Huisvestingscode bepaalt wat er wettelijk in de overeenkomst moet staan: een individuele of collectieve meter, provisies voor kosten of forfait, hoe de kosten berekend worden, alsook de referenties van de meters.