Betaling van de facturen
Bijgewerkt op: 18/12/2025
Facturen kunnen op de volgende manieren betaald worden:
- via overschrijving;
- via domiciliëring.
Bij een domiciliëring wordt automatisch geld gehaald van een bankrekening. De betrokkene machtigt een specifieke begunstigde om de bankrekening van de betrokkene automatisch te debiteren voor het bedrag dat op elke ontvangen factuur staat.
- Voordeel:
- De betrokkene zal de facturen altijd op tijd betalen.
- Nadelen:
- De betrokkene bepaalt niet zelf wanneer het gefactureerde bedrag van de rekening gaat.
- De betrokkene loopt het risico op een foutieve domiciliëring en zal in dat geval een procedure moeten opstarten om het bedrag te kunnen recupereren.
De schuldenaar kan de domiciliëring op elk ogenblik stopzetten door de betrokken bank of de klantendienst van Vivaqua te verwittigen.
Verzet aantekenen tegen een domiciliëring[1]
Als het factuurbedrag gedebiteerd is van de bankrekening, kan het huishouden contact opnemen met de bank om het gedebiteerde bedrag terug te vorderen.
Dat moet in elk geval binnen acht weken gebeuren.
De bank zal het huishouden terugbetalen en contact opnemen met Vivaqua om het bedrag terug te vorderen.
Opgelet: dat de bank het huishouden het bedrag terugbetaald heeft, betekent niet dat het bedrag niet meer verschuldigd is. Het is dus nog altijd belangrijk om contact op te nemen met Vivaqua om een afbetalingsplan te bespreken, het bedrag rechtsgeldig te betwisten, enz.
Vroeger waren de voorwaarden van afbetalingsplannen niet wettelijk vastgelegd en werden ze in onderling akkoord met Vivaqua vastgelegd.
Maar sinds 1 januari 2022 maakt artikel 38/1, §2 van de Waterordonnantie de uitvoering ervan verplicht en wordt de toepassing ervan uitgebreid.
Gebruikers kunnen bij Vivaqua drie soorten afbetalingsplannen aanvragen, en dit vanaf de eerste aanmaning. Hoe sneller, hoe beter.
De modaliteiten staan uitvoerig beschreven in de algemene voorwaarden van Vivaqua.
- Het ‘gestandaardiseerde’ afbetalingsplan op 12 maanden (of minder)
Als gebruikers dit afbetalingsplan aanvragen voordat ze gedagvaard worden, dan kan Vivaqua dat niet weigeren.
Personen die hun afrekening in maart 2024 ontvangen hebben en het afbetalingsplan in juni 2024 – dus drie maanden later – aanvragen, zouden een afbetalingsplan op 12 maanden kunnen aanvragen, en niet enkel voor de resterende maanden tot de volgende afrekening (in ons voorbeeld: 9 maanden).
In hun aanvraag geven de gebruikers aan over welke looptijd ze willen terugbetalen. Vivaqua beschikt over een termijn van 10 werkdagen om te beslissen, en het afbetalingsplan begint te lopen op de 15e dag na de beslissing van Vivaqua.
- Het ‘redelijke’ afbetalingsplan
Gebruikers kunnen een aanvraag indienen om een redelijk afbetalingsplan met een langere duur dan het gestandaardiseerde afbetalingsplan op te maken, met een maximale looptijd van 18 maanden bij een normaal verbruik.
Gebruikers die dit type afbetalingsplan aanvragen, mogen niet eerder een afbetalingsplan toegekend gekregen hebben voor een andere factuur, waarbij drie afbetalingstermijnen niet gerespecteerd werden, want anders kan Vivaqua de aanvraag weigeren. In dit geval kan het OCMW of de dienst voor schuldbemiddeling de aanvraag voor een redelijk afbetalingsplan indienen en kan Vivaqua dit niet weigeren.
Mensen die in 2023 een afrekening ontvangen zouden hebben, waarvoor ze een afbetalingsplan toegekend kregen maar waarbij ze één of twee maandelijkse aflossingen vergeten te betalen waren, zouden toch een afbetalingsplan op 18 maanden kunnen aanvragen voor de afrekening van 2024.
Vivaqua beschikt over 10 werkdagen om te beslissen, en het afbetalingsplan begint te lopen op de 30e dag na de beslissing van Vivaqua.
De ordonnantie bepaalt dat een afbetalingsplan redelijk is als het rekening houdt met het evenwicht “tussen het belang van de operator om de terugbetaling van zijn schuldvordering binnen een redelijke termijn te verkrijgen en het belang van de gebruiker om de schuld binnen een bij zijn financiële situatie passende termijn af te lossen”. Het afbetalingsplan is echter niet redelijk als het de mogelijkheid van de gebruiker en zijn huishouden aantast om een menswaardig leven te leiden. De gas- en elektriciteitsordonnanties bepalen min of meer hetzelfde.
Vivaqua kan het afbetalingsplan ontbinden wanneer gebruikers drie afbetalingstermijnen niet gerespecteerd hebben en na hen een ingebrekestelling gestuurd te hebben.
Als het afbetalingsplan niet de volledige schuld kan dekken, kan de gebruiker vragen dat het Sociaal Waterfonds tussenkomt.
- Het afbetalingsplan voor een abnormaal verbruik op 60 maanden
Een verbruik wordt als abnormaal beschouwd wanneer het verdubbeld is ten opzichte van het jaar ervoor. In zo’n situatie is het interessant om na te gaan of het lektarief aangevraagd kan worden.
Het afbetalingsplan op 60 maanden wordt niet toegekend als het verbruik verdubbeld is na een geschatte meterstand. Uit voorzorg is het dus altijd belangrijk om na te gaan of de facturen gebaseerd zijn op werkelijke meterstanden die effectief op de meter opgenomen zijn.
De afbetalingsplannen die ons bekend zijn, worden door Vivaqua toegekend op basis van de jaarlijkse afrekeningsfacturen. De Waterordonnantie heeft het in het algemeen over de ‘factuur’, zonder te preciseren of het om de jaarafrekeningen of de tussentijdse facturen gaat.
Sinds 1 januari 2022 kan de watertoevoer niet afgesloten worden bij consumenten die hun waterfactuur niet betalen.
Procedure
We spreken van een laattijdige betaling wanneer een factuur 30 kalenderdagen na de datum van verzending nog niet betaald is.
Wanneer de factuur niet betaald is op de vervaldatum die vermeld staat op de factuur, stuurt Vivaqua ten vroegste 15 dagen na de vervaldatum van de factuur een aanmaning, die 5,77 euro kost.
Als de betrokkene de factuur dan nog altijd niet betaalt, wordt ten vroegste 15 kalenderdagen na de datum van verzending van de aanmaning een ingebrekestelling opgestuurd per aangetekende brief. Deze ingebrekestelling brengt een meerkost van 11,54 euro met zich mee.
Wanneer de opgegeven termijn in de ingebrekestelling overschreden wordt, kan hiervoor een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de hoofdsom aangerekend worden tot maximaal 50 euro, met inbegrip van de aanmanings- en ingebrekestellingskosten.
In deze fase laat Vivaqua het huishouden weten dat zij het OCMW op de hoogte willen brengen en dat het huishouden zich tegen de overdracht van zijn contactgegevens kan verzetten door binnen 10 dagen te reageren.
Wanneer de betaling uitblijft, bezorgt Vivaqua het dossier aan een gerechtsdeurwaarder. Die zal het huishouden een laatste aanmaning sturen, voordat het twee maanden later gedagvaard wordt.
Verbod op de afsluiting van de watertoevoer:
Het is inmiddels verboden om de waterlevering voor huishoudelijk gebruik af te sluiten, behalve in een aantal uitzonderingsgevallen die bij besluit vastgelegd zijn.
De reden mag in geen geval het niet-betalen van de waterfactuur zijn.
Met deze beslissing wil de gewestregering de strijd aangaan tegen waterarmoede en het recht op water voor iedereen als een basisrecht erkennen.
> Meer informatie
Verplichtingen voor huurders/eigenaars
Volgens de algemene voorwaarden van Vivaqua moeten de gebruikers aan wie Vivaqua water levert en factureert, al hun verplichtingen (betaling van facturen, enz.) naleven.
Wanneer de bewoner van het gebouw waar water geleverd wordt, niet de eigenaar is, kan de eigenaar (de abonnee) sinds 16 maart 20141 niet meer aansprakelijk gesteld worden voor de betaling van de sommen die zelfs na een ingebrekestelling niet betaald worden door die bewoner, als:
- de woning uitgerust is met een door Vivaqua erkende individuele meter waarvan de installatie ten laste is van de eigenaar;
- bij verandering van huurder de eigenaar Vivaqua binnen een termijn van 15 werkdagen op de hoogte gebracht heeft van de identiteit van de vertrekkende huurder en, in voorkomend geval, van de identiteit van de nieuwe huurder. De eigenaar moet ook de meterstand doorgeven;
- een ongebruikelijk hoog verbruik (een verbruik dat 50% hoger ligt dan het verbruik van het jaar ervoor) niet het gevolg is van de staat van de installaties (bijvoorbeeld een lek als gevolg van slijtage).
Als een van deze drie voorwaarden niet vervuld is en als een huurder na de ingebrekestelling de factuur nog altijd niet betaalt, dan is de eigenaar tegenover Vivaqua ‘hoofdelijk en ondeelbaar’ aansprakelijk voor de betaling van elk bedrag dat niet door de huurder betaald werd.
Dit betekent dat de eigenaar verplicht kan worden om de volledige openstaande schuld van de huurder bij Vivaqua te betalen. De eigenaar heeft vervolgens het recht om elke gerechtelijke procedure op te starten om de bedragen te recupereren bij de huurder.
Ook de eigenaar ontvangt een aanmaning en een ingebrekestelling bij niet-tijdige betaling, alvorens eventueel gerechtelijk vervolgd te worden door Vivaqua.
[1] Art. 3, tweede lid, punt 2 van de ordonnantie van 8 september 1994 tot regeling van de drinkwatervoorziening via het waterleidingnet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (gewijzigd in 2014).
Net als bij aardgas en elektriciteit verjaren schulden die betrekking hebben op de waterlevering na een termijn van vijf jaar1. Dit betekent dat de leverancier in principe geen betaling kan eisen van waterfacturen van meer dan vijf jaar geleden.
Deze periode van vijf jaar kan onderbroken of opgeschort worden om diverse redenen, zoals toegelicht op deze pagina. Een schuld van vijf jaar of ouder is daarom dus nog niet automatisch verjaard.
Meer informatie over de verjaringstermijn van energieschulden is te vinden op deze pagina.
[1] Art. 2277 van het Burgerlijk Wetboek.

