Water

Het verbruik begrijpen

Bijgewerkt op: 23/09/2025

Watermeter

Compteur_eau_avec_goutteDe watermeter registreert de hoeveelheid water die wordt verbruikt. Dit verbruik wordt uitgedrukt in kubieke meter (1 m³ = 1000 liter). Deze eenheid wordt eveneens gebruikt op de facturen van Hydrobru. Op sommige oude meters wordt het verbruik mogelijk nog uitgedrukt in hectoliter. In dat geval staat de vermelding “hectoliter” (Hl) op de meter.

Nog even vermelden dat enkel de zwarte cijfers (voor de komma) belangrijk zijn. De rode cijfers (of de wijzers) staan voor de decimalen. Het derde cijfer na de komma staat dus voor een liter (bijv. 0,001 = 1 liter water; 0,003 = 3 liter water; 0,025 = 25 liter water; 1,123 = 1123 liter water). Het vierde cijfer staat voor een deciliter (bijv. 0,0002 = 2 deciliter; 3,5699= 3569,9 liter water).

Op elke meter staat een identificatienummer dat bestaat uit 7 cijfers. Dit nummer is vaak terug te vinden onder de meterstand (cijfers op een zwarte achtergrond).

Conform de algemene voorwaarden van Vivaqua moet(en) de meter(s) van een woning 24u/24u toegankelijk zijn voor de technici van Vivaqua.

De federale wetgeving bepaalt dat de watermeters iedere 16 jaar worden vervangen. Alle kosten voor deze vervanging worden gedragen door Vivaqua.

Installatie van een watermeter
Wanneer er voor een gebouw met meerdere wooneenheden slechts één meter is, is het mogelijk om de eigenaar te vragen om afzonderlijke watermeters per wooneenheid te laten installeren (op zijn kosten). Hij is hier echter niet wettelijk toe verplicht.

Doorstroommeters
Sommige flatgebouwen beschikken over doorstroommeters (voor koud en/of warm water). Vivaqua is niet betrokken bij dergelijke installaties en is dus niet verantwoordelijk voor de opname van de meterstanden ervan. Meer informatie over de verdeling van het waterverbruik bij aanwezigheid van een doorstroommeter vindt u hier.

Opname van de meterstand

Via de opname van de meterstand kan worden nagegaan hoeveel water iemand in een bepaalde periode heeft verbruikt.

De meterstanden worden eenmaal per jaar opgenomen door de technici van Vivaqua. De datum waarop dit gebeurt, varieert naargelang de gemeente. De planning van de opnames per gemeente vindt u hier. Het is evenwel mogelijk dat Vivaqua, indien nodig, naast de geplande jaarlijkse opname extra meteropnames doet in de loop van het jaar.

Wanneer de technicus bij zijn bezoek geen toegang heeft gehad tot de meter, stopt hij een bericht in de brievenbus met de melding dat hij is langs geweest. Met dit bericht wordt de betrokkene ook gevraagd om zelf zijn meterstand door te geven. Dit kan op een van de volgende drie manieren:

  • het ingevulde document terugsturen per post
  • Vivaqua bellen op het volgende gratis nummer: 0800/95162
  • het online formulier invullen dat beschikbaar is op de website van Vivaqua.

Als de betrokkene de meterstanden toch niet doorgeeft, zal Vivaqua een factuur opstellen op basis van een geraamd verbruik. Als basis daarvoor wordt meestal uitgegaan van een extrapolatie van het verbruik van het voorgaande jaar. De betrokkene heeft 12 maanden de tijd om de factuur te corrigeren. De correctie heeft, behalve in geval van kwade trouw, betrekking op een periode van twee jaar voorafgaand aan de laatste fysieke meting of de laatste schatting.
Wanneer de facturering gedurende drie opeenvolgende jaren is gebaseerd op een geschat verbruik of wanneer de meterstand abnormaal lijkt, behoudt Vivaqua zich het recht voor om gerechtelijke stappen te ondernemen om toegang te krijgen tot de meters.

Betwisting van de meterstand
Alvorens bij Vivaqua klacht in te dienen aangaande meterstanden, is het belangrijk dat eerst de persoonlijke situatie van de betrokken gebruiker wordt geanalyseerd. Een hoger factuurbedrag is namelijk niet altijd het gevolg van een probleem met de meteropname, maar kan ook voortvloeien uit een hoger verbruik ten gevolge van een lek of levenswijze (langere aanwezigheid in de woning door verlies van werk, groter aantal gezinsleden, enz.).

Bij twijfel over de juistheid van de opgenomen meterstand, kan de abonnee of gebruiker aan Vivaqua vragen om de werking van de meters te controleren. De staat van de meter wordt dan gecontroleerd door een neutrale partij, de dienst metrologie van de FOD Economie.

  • Als de meter correct werkt, zijn de kosten voor deze controle ten laste van de gebruiker of de abonnee.
  • Als blijkt dat de meter defect is, zijn de kosten voor de controle ten laste van Vivaqua. Er wordt dan een raming gemaakt van het verbruik tijdens de betrokken periode en er wordt een nieuwe factuur opgesteld die de vorige annuleert en vervangt.

Fraude

De meetapparatuur wordt tijdens de fabricage voorzien van een officiële verzegeling en tijdens de installatie van een verzegeling door Vivaqua. De verzegelingen mogen alleen door Vivaqua worden verbroken of verwijderd.

Bij verbreking van de verzegelingen wordt het verbruik opnieuw berekend op basis van een schatting.

Naast de facturering van de omgeleide watervolumes, brengt Vivaqua een forfaitaire vergoeding in rekening indien:

  • de meter is verwijderd, gewijzigd of teruggestuurd zonder dat de gebruiker kan aantonen dat dit per ongeluk is gebeurd, of
  • als, als gevolg van het verbreken van de verzegeling, een bypassklep is geopend of als er een waterafname heeft plaatsgevonden die niet door een Vivaqua-meter is geregistreerd, op het niveau van een brandbestrijdingsinstallatie.

Het verbreken van de verzegeling moet schriftelijk aan Vivaqua worden gemeld.