< Terugkeer

Wintermaanden: sociale maatregelen, koolstofmonoxide en concrete tips

Bijgewerkt op: 10/12/2025

Met de winter in aantocht zetten we graag alle nuttige informatie nog eens op een rijtje.

Winterstop voor het afsluiten van gas en elektriciteit

Wanneer energiefacturen onbetaald blijven, kan de vrederechter beslissen om het energiecontract te ontbinden, waardoor de toevoer van gas en elektriciteit afgesloten wordt.

De leverancier heeft ook de mogelijkheid om de overeenkomst niet te verlengen, op voorwaarde dat de klant hierover geïnformeerd wordt voordat het contract afloopt. Als de klant geen nieuw contract afsluit bij een andere leverancier, wordt de stopzetting geregeld door Sibelga en gelden dezelfde principes.

Als de stopzetting tussen 1 oktober en 31 maart gebeurt, wordt deze uitgesteld[1]. Dit wordt de winterstop genoemd. Sibelga is verantwoordelijk voor de levering van gas en elektriciteit tijdens deze periode.

Gebeurt de stopzetting vóór 1 oktober, dan kan het OCMW in bepaalde gevallen – als het van mening is dat het om een inbreuk op de menselijke waardigheid gaat – eisen dat Sibelga de energielevering tijdens de wintermaanden verzorgt.

Deze ‘winterklanten’ betalen in dat geval het sociaal tarief.

De winterstop voor het afsluiten van de energie loopt van 1 november tot 31 maart.
Het wintermoratorium op uithuiszettingen geldt voor de periode van 1 november tot 15 maart.

Let op: vanaf 1 april levert Sibelga geen energie meer aan winterklanten. Dan moet het huishouden een nieuwe leverancier zoeken. Als het hier niet in slaagt, sluit Sibelga de meters af. Heb je een gebruiker die zich in deze situatie bevindt, dan moet deze vóór het einde van de winterstop (31 maart) op zoek naar een leverancier.

Hou er rekening mee dat het sluiten van een nieuw contract soms wat tijd in beslag neemt. Wil het huishouden zeker zijn dat de energie niet afgesloten wordt, dan moet het eind februari-begin maart al een nieuwe leverancier zoeken.
Sommige leveranciers proberen de inwerkingtreding van een contract te vertragen door te goochelen met een termijn van drie weken. Dit argument houdt geen steek. Het gaat namelijk om de termijn die nodig is om de overschakeling tussen twee leveranciers uit te voeren, dus niet voor het afsluiten van een nieuw contract, zoals hier gesuggereerd wordt.

Slaagt de klant er niet in om een contract af te sluiten bij een commerciële leverancier, dan kan het OCMW een beroep doen op een ‘gewaarborgde levering’, zij het voor een maximumperiode van één jaar. Alleen huishoudens met schulden bij twee commerciële leveranciers hebben recht op deze gewaarborgde levering. Meer informatie vind je op deze pagina.

We herinneren eraan dat Infor GasElek gebruikers gratis advies en begeleiding biedt bij de keuze van een nieuw contract.

Als Sibelga een meter afsluit, kost het 173,03 euro om deze opnieuw te activeren (tarief 2025). Dit bedrag moet door het huishouden betaald worden.

[1] Zie artikel 20sexies §6 van de Gasordonnantie en 25octies §6 van de Elektriciteitsordonnantie.

Het risico op koolstofmonoxidevergiftiging

Koolstofmonoxide (CO) is een gas dat men niet ziet, ruikt of proeft en dat ontstaat door een slecht functionerende verbranding. Jaarlijks worden in België bijna 1000 mensen getroffen door koolstofmonoxidevergiftiging, waarvan een twintigtal met dodelijke afloop.

Woningen met een gasketel zonder afvoer van het verbrandingsgas hebben een groter risico op CO-aanwezigheid. Dat is ook het geval in woningen met een vrijstaande petroleumkachel of als de verwarmingsinstallatie of warmwaterinstallatie en/of hun afvoer gebreken vertonen.

De vergiftiging kan acuut (inademen van grote hoeveelheden CO op korte tijd) of chronisch (regelmatig inademen van kleine hoeveelheden) verlopen. De eerste symptomen zijn misselijkheid, hoofdpijn of extreme vermoeidheid terwijl de verwarming aan staat. Deze symptomen verdwijnen snel zodra men de woning verlaat. Een koolstofmonoxidevergiftiging kan dodelijk zijn.

Als een van de gebruikers last heeft van deze symptomen, is het belangrijk om de installatie zo snel mogelijk te laten nakijken.

Meer informatie vind je in onze brochure over koolstofmonoxide.

Het Steunpunt SocialEnergie stelt gratis CO-melders ter beschikking van maatschappelijk werkers die huisbezoeken uitvoeren. Meer informatie vind je op deze pagina. We kunnen je ook vergezellen tijdens zo’n huisbezoek als dat nodig is.

Neem gerust contact op met de cel Veiligheid van de Binneninstallaties Gas (VBIG) van Sibelga voor een controle van de apparatuur.

Handige tips op het vlak van verwarming

Verwarming is goed voor gemiddeld 75% van het energieverbruik en bepaalt in grote mate het comfort van een woning.

De staat van de woning heeft een grote invloed op de verwarmingsbehoefte. Een energieverslindende, slecht geïsoleerde woning blijft moeilijk te verwarmen, ongeacht hoeveel moeite de bewoner doet.

Onderhoud van de ketel

Een gasketel moet om de twee jaar een onderhoud krijgen (of elk jaar als dat zo vastgelegd is in het huurcontract). Mazoutketels moeten sowieso jaarlijks nagekeken worden. Meestal moet de huurder voor dit onderhoud kijken en de eigenaar een bewijs bezorgen. Het is dus belangrijk om de onderhoudstechnicus steeds om een attest van de periodieke controle te vragen.

Het onderhoud van de ketel heeft geen invloed op het comfort in de woning, maar is verplicht om veiligheidsredenen en om pannes te voorkomen. In geval van mazoutketels kan een onderhoud er wel toe bijdragen dat men minder stookolie verbruikt, zeker als ze vervuild of verstopt zijn. Ook bij gasketels kan het verbruik licht stijgen als er nooit een onderhoudsbeurt uitgevoerd wordt.

Ontluchten van de radiatoren

Het ontluchten van de radiatoren moet per geval bekeken worden. Warmt de radiator niet over de volledige oppervlakte op of hoor je het geluid van lopend water, dan is dat een teken dat hij ontlucht moet worden. Zo’n geluid wil zeggen dat er in de leidingen lucht zit, die men kan laten ontsnappen door de radiator te ontluchten. Op de website van Sibelga is hier meer uitleg over te vinden.

Het afstellen van de thermostaat en de radiatoren

Een slecht afgestelde thermostaat kan ervoor zorgen dat een woning niet comfortabel opwarmt en kan tot een zeer hoog verbruik leiden, bijvoorbeeld wanneer de ketel constant moet draaien terwijl de thermostatische kleppen van de radiatoren dicht staan.

Op de website ecoconso.be is er meer uitleg over een juiste afstelling van de thermostaat en radiatoren te vinden.