Permanentie : 02 526 03 00
E-mail : socialenergie@fdss.be
  • Over ons
  • Begeleiding
  • Opleidingen
  • Toolbox
  • Analyses
  • Normen
  • FR
  • NL
  • Facturen
    • Soorten facturen
      • De tussentijdse factuur (voorschotfactuur)
      • De eindafrekening
      • De slotfactuur
    • Energieprijs
      • Berekening van de gemiddelde energieprijzen
      • Referentieprijs
      • Prijssamenstelling
    • Betaling van de facturen
      • Betaalmethoden
      • Afbetalingsplannen
    • Procedure in geval van niet-betaling
      • Stappen in geval van wanbetaling
      • Invorderingskosten
      • Tussenkomst van een incassobureau
      • Verjaring van de energieschuld
    • Kostenafrekening
      • De kostenafrekening – Definitie
        • Wie stelt de afrekening op?
        • Kostenafrekening : voor welke types installaties?
        • Vermeldingen in het huurcontract
        • Forfaits en voorschotten
      • Hoe wordt de kostenafrekening berekend?
      • De verdeelsleutel
      • De meetinstrumenten
        • De meetinstrumenten voor het gebruik van de verwarming
        • De meetinstrumenten voor het gebruik van het water
      • De opname van de meterstanden
        • Hoe verloopt de opname van de meterstanden?
        • Betwisting op het moment van de opname
      • Voorbeelden van kostenafrekeningen
  • Contracten
    • Contracttype
      • Privécontract of professioneel contract
      • Contract met een vaste prijs of variabele prijs
    • Een contract kiezen
      • Waarom een contract kiezen?
      • Keuzecriteria voor een contract
    • Duur en einde van het contract
      • Duur van het contract
      • Van contract veranderen
      • Het contract opzeggen
    • Verhuizen
      • Overdracht of afsluiting van een contract
      • Noodzakelijke stappen
      • Procedure voor de vertrekkende bewoner
      • Procedure voor de nieuwe bewoner
      • Bijzondere gevallen
    • Verbruik buiten contract
      • Verbruik buiten contract bij een verhuis zonder afsluiting van een contract
      • Verbruik buiten contract gelinkt aan een MOZA-procedure (Move Out Zonder Afspraak)
      • Verbruik buiten contract in geval van zegelbreuk
    • Consumentenbescherming
      • Financiële waarborgen
      • Verplichtingen van aardgas- en elektriciteitsleveranciers
      • Afsluiten van contracten via de telefoon of buiten het bedrijf
        • Via de telefoon op afstand afgesloten contracten
        • Contracten die worden afgesloten buiten het bedrijf
  • Verbruik
    • Het verbruik kennen
      • Meeteenheden
      • Hoe kunt u het jaarlijkse verbruik van een gebruiker kennen?
      • Annualisering van het verbruik
    • Referentieverbruik
      • Vergelijken met een referentieverbruik
      • Verschil ten opzichte van het referentieverbruik
        • Elektriciteitsverbruik
        • Gasverbruik
    • Evolutie van het verbruik
      • Het verbruik vergelijken met dat van de voorgaande jaren
      • Verschil in verbruik ten opzichte van de voorgaande jaren
  • Sociale maatregelen
    • Specifieke sociale maatregelen voor gas en elektriciteit
      • Het Sociaal Tarief (voorheen SST)
      • Het statuut van beschermde klant
      • Stroombegrenzer
      • Verbod op afsluiting in de winterperiode
      • Het Fonds Gas en Elektriciteit
    • Sociale maatregelen voor stookolie
      • Tussenkomst van het Sociaal Verwarmingsfonds
      • Spreiding van de stookoliefacturen
  • Woning
    • Een huisvesting die aan de normen voldoet
      • Normen aangaande energie
      • Normen aangaande installaties voor aardgas, elektriciteit en koud water
      • Normen aangaande installaties voor verwarming en productie van SWW
      • Normen aangaande de meters
      • Normen aangaande vocht, verluchting en bezetting
      • Normen aangaande omgevingslicht, ramen en verlichting
      • Normen aangaande thermische isolatie
    • Verplichtingen van de eigenaar
      • Verplichtingen van de eigenaar voor de huisvesting in het algemeen
      • Verplichtingen aangaande installaties voor aardgas, elektriciteit en koud water
      • Verplichtingen aangaande installaties voor verwarming en productie van SWW
      • Verplichtingen aangaande de meters
      • Verplichtingen aangaande vocht, verluchting en bezetting
      • Verplichtingen aangaande omgevingslicht, ramen en verlichting
      • Verplichtingen aangaande thermische isolatie
    • Verplichtingen van de huurders
      • Verplichtingen van de huurder voor de huisvesting in het algemeen
      • Verplichtingen aangaande installaties voor aardgas, elektriciteit en koud water
      • Verplichtingen aangaande installaties voor verwarming en productie van SWW
      • Verplichtingen aangaande de meters
      • Verplichtingen aangaande vocht, verluchting en bezetting
      • Verplichtingen aangaande omgevingslicht, ramen en verlichting
      • Verplichtingen aangaande thermische isolatie
    • Huurcontract en verantwoordelijkheden
      • Huurcontract en verantwoordelijkheden
      • Het huurcontract met renovatie
      • De plaatsbeschrijving
    • Niet-naleving van de verplichtingen
      • Mag de huurder de betaling van de huur staken zolang de onderhouds- of herstellingswerken niet zijn uitgevoerd?
      • Mag de eigenaar weigeren om de nodige werken uit te voeren als de huurder zijn huur niet betaalt?
      • Kan de eigenaar geld van de huurwaarborg van de huurder nemen?
      • De vrederechter inschakelen
    • Herhuisvestingstoelagen
      • Aides au niveau de la région
        • Herhuisvestingstoelage (vroeger VIBH)
        • Sociale en financiële begeleiding van de DGHI
      • Steun op het niveau van de gemeenten
      • Steunmaatregelen van verenigingen
    • Wonen en gezondheid
      • Het verband tussen huisvesting en gezondheid
      • Vochtigheidsgraad en schimmels
      • Koolstofmonoxide (CO)
      • Andere aan huisvesting gerelateerde gezondheidsproblemen
  • Toevlucht & Klachten
    • Betwistingen
      • Betwisting van de leveranciersfactuur
        • Betwisting van een aardgas-/elektriciteitsfactuur
        • Betwisting van een waterfactuur
      • Betwisting van de kostenafrekening
    • Klacht indienen
      • Klachten met betrekking tot energie
        • Bevoegdheden en algemene principes
        • Bij de leverancier of bij Sibelga
        • Bij de Federale Ombudsdienst voor Energie
        • Bij Brugel
        • Bij de consumentenombudsdienst
        • Bij de FOD Economie
      • Klacht met betrekking tot woning
        • Algemeen en bevoegdheden
        • Bij de eigenaar
        • Bij de Openbare Vastgoedmaatschappij (OVM)
        • Via de gemeentediensten
        • Via de DGHI
    • Vrederechter
      • En algemene vaardigheden
      • Voer de magistraat
      • Zijn opgeroepen door Justitie van de Vrede
      • Andere rechtsmiddelen
        • De 1e aanleg
        • De arbeidsrechtbank
  • Investeringssteun
    • Geschikte hulp kiezen
    • Leningen
      • De Brusselse Groene Lening (vroeger Sociale Groene Lening)
    • Premies
      • Gewestelijke energiepremies
      • Gemeentelijke premies
    • BTW-verlaging tot 6%
  • Water
    • Context en spelers
    • Prijzen
      • Kostprijs van het water
      • Solidaire en progressieve tarifering
    • De waterfactuur
      • Soorten facturen
      • Betaling van de facturen
      • Betwisting van de facturen
    • Verbruik
      • Het verbruik begrijpen
      • Het verbruik evalueren
      • Ingrijpen in het verbruik
    • Sociale maatregelen en bescherming
      • Juridische beslissing om de watertoevoer af te sluiten
      • Sociaal Waterfonds
    • Steun bij investeringen
    • Verhuizen
  • Campagnes
    • Energierekeningen, er is hulp beschikbaar !
Newsletter

Newsletter

Abonneer je !

Newsletter

Newsletter

Abonneer je !

  • Newsletter

    Wilt u meer informatie? Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Permanentie

    02 526 03 00
    Van maandag tot vrijdag: van 9.30 u. tot 16.30 u.

    Meer info
  • Tools

    Praktische hulpmiddelen en ondersteuning voor uw vakgebied van de praktijk

    Meer info
  • FAQ

    Frequente gebruikers van sociale werkers aangepakt kwesties

    Meer info

Nieuws

  • De doorzichtige stortbak

    30/06/2025

    Hoe werkt een stortbak? Hoeveel water verbruiken de twee knoppen van een zuinige stortbak? Met de ‘stortbak-tool’ (gebruiksaanwijzing – in het Frans) krijg je een zicht op de werking van de stortbak en kan je deze echt...

    lees meer
  • Een huisbezoek om een hoge factuur te verduidelijken

    30/06/2025

    Een vereniging neemt contact met ons op voor huurders met een heel hoge afrekening. Op basis van een analyse van de huidige afrekening en die van het jaar voordien stellen we vast dat het inderdaad om zeer hoge bedragen gaat. Eén...

    lees meer
  • Verhuizing: waarop moet je letten?

    30/06/2025

    De intrek in een nieuwe woning is een cruciaal moment om misverstanden en conflicten tussen huurder en eigenaar te vermijden tijdens de duur van de huurovereenkomst. Daarom geven we een aantal tips die je met je begunstigden kan delen om...

    lees meer
  • Geschillendienst van Brugel: ook voor water

    25/06/2025

    Sinds 2017 is Brugel niet alleen bevoegd om beslissingen te nemen over klachten van gebruikers over energiekwesties, maar ook voor klachten ten aanzien van Vivaqua. Dit is een gratis dienst, waarvan de beslissingen bindend zijn. De...

    lees meer
Al het nieuws
  • socialenergie@fdss.be – 02 526 03 00
    Newsletter registratie

    © 2025 – Gebruiksvoorwaarden

  • Het Steunpunt SocialEnergie is een project van de vzw Federatie van de Maatschappelijke Diensten met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Leefmilieu Brussel

  • ALYS
Toestemming voor cookies beheren
Wij gebruiken cookies om de website en onze service te optimaliseren
Fonctionnel Altijd actief
Le stockage ou l’accès technique est strictement nécessaire dans la finalité d’intérêt légitime de permettre l’utilisation d’un service spécifique explicitement demandé par l’abonné ou l’utilisateur, ou dans le seul but d’effectuer la transmission d’une communication sur un réseau de communications électroniques.
Préférences
Le stockage ou l’accès technique est nécessaire dans la finalité d’intérêt légitime de stocker des préférences qui ne sont pas demandées par l’abonné ou l’utilisateur.
Statistiques
Le stockage ou l’accès technique qui est utilisé exclusivement à des fins statistiques. Le stockage ou l’accès technique qui est utilisé exclusivement dans des finalités statistiques anonymes. En l’absence d’une assignation à comparaître, d’une conformité volontaire de la part de votre fournisseur d’accès à internet ou d’enregistrements supplémentaires provenant d’une tierce partie, les informations stockées ou extraites à cette seule fin ne peuvent généralement pas être utilisées pour vous identifier.
Marketing
Le stockage ou l’accès technique est nécessaire pour créer des profils d’utilisateurs afin d’envoyer des publicités, ou pour suivre l’utilisateur sur un site web ou sur plusieurs sites web à des fins de marketing similaires.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren bekijken
{title} {title} {title}