Soorten facturen
Bijgewerkt op: 18/12/2025
Sinds 1 september 2020 ontvangen de klanten van Vivaqua niet alleen een jaarlijkse factuur maar ook driemaandelijkse voorschotfacturen.
Vivaqua stuurt de gebruiker dus minstens vier facturen per jaar[1]:
- een afrekeningsfactuur die opgestuurd wordt na de meteropname, en
- drie tussentijdse facturen (ook voorschotfacturen of voorschotten genoemd).
Via het platform Doccle kan ook gevraagd worden om een maandelijkse factuur. En klanten die daarvoor een aanvraag indienen, kunnen deze maandelijkse facturen ook op papier ontvangen van Vivaqua.
Het voordeel van voorschotfacturen is dat de betaling over een langere periode gespreid kan worden. Bij niet-betaling van voorschotfacturen wordt geen incassoprocedure opgestart. Dat is wel het geval bij de jaarlijkse afrekeningsfactuur.
De afrekeningsfactuur (of jaarafrekening, eindafrekening of integrale waterfactuur) wordt minstens één keer per jaar opgestuurd (met een termijn van hoogstens vijftien maanden tussen beide meteropnames). Het moment van de meteropname hangt af van de planning die Vivaqua vooraf vastlegt.
Aan de hand van de afrekeningsfactuur kan men:
- het jaarlijkse verbruik bepalen op basis van de opname van de watermeterstand of op basis van een schatting;
- het verschil bepalen tussen de bedragen die eventueel al betaald werden via eerdere tussentijdse facturen en het eigenlijke verschuldigde totaalbedrag op basis van het werkelijke jaarverbruik. Naargelang het verschil tussen deze twee zal de betrokkene het saldo moeten betalen of een terugbetaling ontvangen van Vivaqua;
- het voorschotbedrag voor het komende jaar berekenen.
Het is ook mogelijk dat een afrekeningsfactuur niet betrekking heeft op een volledig jaar. Wanneer iemand bijvoorbeeld in maart naar een woning verhuist en de meterstand in september opgenomen wordt in de betrokken gemeente, dan zal die persoon een eindafrekening ontvangen die maar op zeven maanden betrekking heeft.
Ligt het verbruik erg hoog, dan is het mogelijk dat de facturatie meer dan één keer per jaar gebeurt op basis van een opgenomen meterstand of een schatting. Vivaqua verstuurt driemaandelijkse facturen als het gemiddelde verbruik meer dan 3 m³/dag bedraagt, en maandelijkse facturen als het gemiddelde verbruik hoger ligt dan 20 m³/dag.
Meterstanden opnemen en vergelijken
Raad je gebruikers indien mogelijk aan om bij ontvangst van de afrekeningsfactuur meteen hun meterstand te noteren en te vergelijken met de meterstand op de factuur. Is er een groot verschil tussen de meterstand op de dag waarop die opgenomen werd door Vivaqua (en die vermeld staat op de factuur) en de meterstand die opgenomen werd op de dag van ontvangst van de factuur, dan moet nagegaan worden of dit verschil effectief te verklaren valt door een hoger persoonlijk verbruik (bijvoorbeeld één of meerdere mensen extra in het huishouden). Zo niet, moet er contact opgenomen worden met Vivaqua.
Als er een fout zit in de opgenomen meterstanden, dan moeten de correcte meterstanden bezorgd worden aan Vivaqua zodat de factuur aangepast kan worden. De rechtzetting van de factuur moet binnen twaalf maanden aangevraagd worden en kan maar betrekking hebben op hoogstens twee jaar.
Overzicht van de belangrijkste gegevens die op een jaarafrekening staan
- naam en adres van de bestemmeling en of deze persoon een sociale tegemoetkoming geniet
- het leveringsadres
- de factuurdatum
- de identificatie van de meter(s)
- de verbruiksperiode
- de oude en nieuwe opgenomen meterstand (of geschatte meterstand) met het totale verbruik in m³
- het totaalbedrag exclusief btw, het btw-bedrag en het totaalbedrag inclusief btw
- de vervaldatum
- de informatie bij laattijdige betaling
- de contactgegevens van de klantendienst van Vivaqua – een contactpersoon
- en eventueel ook:
- de historiek van het verbruik aan de hand van een staafdiagram
- de voorschotten van de tussentijdse facturen, met de bijbehorende data en bedragen
- een verdeling van de kosten van de opdrachten van openbare dienstverlening over de activiteiten
Tussentijdse facturen (ook voorschotfacturen genoemd) maken het mogelijk om het jaarlijkse verbruik gespreid te betalen. Het bedrag wordt berekend op basis van het werkelijke verbruik van het jaar voordien. Elke gebruiker ontvangt minstens drie voorschotfacturen per jaar, naast de jaarlijkse eindafrekening.
In de praktijk: De gebruiker ontvangt de jaarlijkse afrekeningsfactuur. Het bedrag van de volgende drie tussentijdse facturen wordt berekend op basis van het verbruiksvolume:
Voor elk van de drie tussentijdse facturen betaalt de gebruiker dus een vierde van het geschatte bedrag van de volgende eindafrekening. Dit bedrag wordt berekend op basis van het verbruik van deze gebruiker in het voorgaande jaar, het aantal personen die op het adres van de gebruiker gedomicilieerd zijn, en de laatste geldende tarieven.
Na de volgende meteropname bij de gebruiker wordt een nieuwe afrekeningsfactuur verstuurd, waarbij de reeds betaalde voorschotten afgetrokken worden van het verschuldigde bedrag.
Extra kosten bij niet-betaling van facturen:
Wanneer gebruikers hun tussentijdse facturen niet betalen, lopen zij geen risico op extra kosten voor een aanmaning of ingebrekestelling.
De slotfactuur markeert het einde van een verbruiksperiode als gevolg van een verhuizing. Het verbruik tussen de laatste afrekenings- of voorschotfactuur en het moment van afsluiting wordt hierop aangerekend.
De slotfactuur wordt verstuurd naar het adres dat opgegeven werd in het document betreffende de tegensprekelijke meteropname bij afsluiting van de rekening.
Meer praktische informatie is te vinden in het deel van de website over verhuizen.


