Contracten

Verbruik buiten contract bij een verhuizing zonder leveringscontract

Bijgewerkt op: 30/10/2025

Wanneer de betrokkene naar zijn nieuwe woning verhuist en daarbij alle procedures niet correct heeft gevolgd, verbruikt hij energie “buiten contract”, d.w.z. dat hij energie verbruikt zonder die te betalen.

1. Definitie

De nieuwe bewoner verbruikt energie rechtstreeks op kosten van de vorige bewoner. Dit doet zich in de volgende situaties voor:

  • De vertrekkende bewoner heeft de woning verlaten en daarbij de fout gemaakt om het verbruik van de oude woning niet stop te zetten (vergeten om de eindmeterstand door te geven of om de meters te laten afsluiten). Aangezien de vertrekkende bewoner de eindmeterstand niet doorgegeven heeft aan de leverancier, blijft het contract voor de vorige woning lopen. Deze persoon is dus nog altijd verantwoordelijk voor al het verbruik op dat adres.
  • Ook de nieuwe bewoner is in fout omdat die geen energiecontract afgesloten of overgedragen heeft.

2. Wat is de procedure?

Er is geen echte procedure.

De vertrekkende of nieuwe bewoner merkt het probleem op:

  • De nieuwe bewoner ontvangt de energiefacturen van de vorige bewoner en neemt contact met deze persoon op om de situatie recht te zetten. Zelf sluit de nieuwe bewoner zo snel mogelijk een contract af met een energieleverancier.
  • De vertrekkende bewoner neemt onmiddellijk contact op met de energieleverancier en legt de situatie uit. De vertrekkende bewoner heeft het verbruik niet correct stopgezet en blijft dus verantwoordelijk voor het verbruik op het oude adres.

De leverancier merkt het probleem op:
De facturen die naar het adres van het betrokken leveringspunt gestuurd zijn, worden niet betaald. De leverancier gaat als volgt te werk:

3. Wie moet het verbruik betalen?

Vertrekkende bewoners blijven verantwoordelijk voor het verbruik wanneer ze het verbruik niet correct stopgezet hebben. Het is aan de vertrekkende bewoners om:

  • de verbruiksfacturen op hun oude adres te betalen;
  • de procedurekosten te betalen wanneer de leverancier Sibelga heeft moeten inschakelen;
  • aan te tonen dat ze niet meer op dat adres wonen en dus niet verantwoordelijk zijn voor het geregistreerde verbruik. Het is belangrijk om alle relevante bewijsmiddelen te leveren, zoals gedateerde foto’s van de meters, een kopie van het nieuwe huurcontract, de adreswijziging, de plaatsbeschrijving bij het verlaten van de woning met vermelding van de meterstanden, enzovoort;
  • als de meterstanden niet opgenomen zijn, te vragen aan Sibelga om het verbruik voor elke bewoner te schatten.

4. Wat zijn de tarieven?

Voor het verbruik worden de tarieven gehanteerd die overeengekomen zijn in het contract. Naargelang de situatie komen daar nog de volgende kosten bij:

  • de administratieve procedures (aanmaningen, ingebrekestellingen, dagvaarding, enz.);
  • de procedurekosten voor Sibelga (briefwisseling, verplaatsingen, enz.).

Voorbeelden van uitspraken over dit onderwerp vind je in onze databank voor rechtspraak.