Zegelbreuk
Bijgewerkt op: 30/10/2025
Men spreekt van ‘zegelbreuk’ als de aangebrachte zegels bij afsluiting van een meter verbroken worden door iemand anders dan een technicus van Sibelga.
Het is ten strengste verboden om deze zegels te verbreken. Alleen technici van Sibelga zijn bevoegd om zegels te verbreken in geval van een gaslek, om de installatie te controleren, om de meters te heropenen, enz.
Als een nieuwe bewoner een woning betrekt, kan die vaststellen dat:
- de meters afgesloten en verzegeld zijn
In dit geval, als Sibelga zegelbreuk zou vaststellen, zou dat betekenen dat de nieuwe bewoner zelf de zegels verbroken heeft om energie te kunnen verbruiken. In dat geval gaat het om een bewuste inbreuk. Sibelga neemt dan het beheer van het dossier op zich en start de nodige procedures op om de situatie te regulariseren. - de meters afgesloten maar ontzegeld zijn
Een derde partij (een arbeider die de installatie wilde controleren na werkzaamheden, de vorige bewoner, enz.) heeft het verbod om de zegels te verbreken genegeerd. Dit is een inbreuk op de regelgeving. De nieuwe bewoner is dus niet noodzakelijk degene die de zegels verbroken heeft, maar draagt hier wel de bewijslast voor (huurcontract, energiecontract, contract met de eigenaar, enz.).
In beide gevallen verbruikt de betrokkene energie op kosten van Sibelga. Het is mogelijk dat Sibelga dergelijke illegale situaties pas na een jaar ontdekt, bij de jaarlijkse opname van de meterstanden. In deze periode zijn er mogelijk meerdere opeenvolgende bewoners van het pand geweest. In dat geval kan het dus dat de bewoner die beticht wordt van zegelbreuk niet de verantwoordelijke is.
De regularisatieprocedure verloopt in meerdere stappen:
- Vaststelling van de zegelbreuk
Deze inbreuk kan door verschillende personen vastgesteld worden:
- een medewerker van Sibelga bij de uitoefening van diens taken: de jaarlijkse opname van de meterstanden, openen en sluiten van meters, vervangen/plaatsen/weghalen van meters, enz.
- een huurder, een buur, de eigenaar, enz.
- Naargelang het dossier kunnen er verschillende acties ondernomen worden:
- Administratief onderzoek om het bestaan van verbruik op een meter die normaal gesloten had moeten zijn, vast te stellen en te bewijzen
- Bezoek van een medewerker ter plaatse (één of meerdere bezoeken) om na te gaan wie er verantwoordelijk is voor dit verbruik
- Als er een vermoeden bestaat dat er met de meter geknoeid is en dat de meter het verbruik niet correct registreert, stelt een gespecialiseerde technicus een rapport op van de uitgevoerde manipulaties. Dit rapport bevat de waargenomen manipulaties, ter plaatse genomen foto’s, enz.
In geval van aantasting van de meter en een niet correct gemeten verbruik, wordt de consument het volgende in rekening gebracht:
- de kosten van het totale energieverbruik tegen een ‘verhoogd’ tarief;
- technische en administratieve kosten. Deze kosten zijn hoog vanwege de manipulaties aan de meter.
Deze situaties leiden vaak tot zeer hoge facturen. Het is belangrijk om deze facturen te analyseren en in geval van twijfel zelfs te betwisten bij de Geschillendienst van Brugel.
Als de verbruiker bekend is, zal die alle kosten (voor het verbruik en alle procedures) moeten betalen.
Als de verbruiker niet bekend is, richt Sibelga zich tot de eigenaar. Die zal een huurcontract moeten voorleggen ter identificatie van degene die verantwoordelijk is voor deze situatie. Als er geen huurcontract voorgelegd kan worden, zullen alle door Sibelga gemaakte kosten (voor het verbruik en alle procedures) aan de eigenaar gefactureerd worden.
Voorbeelden van uitspraken over dit onderwerp vind je in onze databank voor rechtspraak.

