Facturen

Stappen in geval van wanbetaling

Bijgewerkt op: 28/10/2025

De verschillende stappen van de procedure bij wanbetaling zijn:

1. Aanmaning

De leverancier stuurt binnen de 15 dagen volgend op de vervaldatum van de factuur een aanmaning. De administratiekosten hiervoor mogen niet meer dan 7,50 euro bedragen.
2. Ingebrekestelling

Minstens 15 dagen en hoogstens 30 dagen na het versturen van de aanmaning stuurt de leverancier een ingebrekestelling per aangetekende brief en per gewone post. De administratiekosten hiervoor mogen niet meer dan 15 euro bedragen.

Statuut van beschermde klant
Vanaf dit moment en tot op het moment waarop de leverancier bij de vrederechter de vraag indient om het contract te ontbinden, kan elk gezin vragen om het statuut van beschermde klant te krijgen.
Vanaf deze stap totdat het contract effectief beëindigd is, kan elk huishouden het statuut van beschermde klant aanvragen.
In dit kader verwijzen we naar de beslissing van de vrederechter van Vorst. Daaruit blijkt duidelijk dat het statuut van beschermde klant aangevraagd kan worden totdat de ontbinding van het leveringscontract ‘onomkeerbaar’ is. Met andere woorden, totdat het vonnis dat de ontbinding uitspreekt in kracht van gewijsde gegaan is. Dit gaat dus verder dan het verzoek van de leverancier aan de vrederechter om het contract te laten ontbinden.

3. Afbetalingsplan

Bij niet-betaling binnen 7 dagen na ontvangst van de ingebrekestelling. De leverancier is verplicht om een redelijk afbetalingsplan aan te bieden.

De redelijkheid van een afbetalingsplan ligt in het evenwicht tussen het belang van de leverancier om de schuld binnen een redelijke termijn terugbetaald te krijgen, en het belang van de klant om de schuld af te betalen binnen een termijn die past bij de financiële situatie van die klant.

Er wordt tegenwoordig expliciet verwezen naar het aspect ‘menselijke waardigheid’ om de redelijkheid van het plan te bepalen: een afbetalingsplan is niet redelijk als het de mogelijkheid van de klant en diens gezin om een menswaardig leven te leiden negatief beïnvloedt. Als het huishouden hulp krijgt van een erkend schuldbemiddelingscentrum of van het OCMW, onderhandelt dat centrum opnieuw over het afbetalingsplan als het vaststelt dat het niet (meer) redelijk is.

Een afbetalingsplan dat tussen de partijen is overeengekomen, moet in elk geval schriftelijk overgemaakt worden aan de klant.

Het moet minstens bepaalde informatie bevatten, zoals vastgelegd door Brugel.

De ordonnantie bepaalt dat wanneer een leverancier de klant in kennis stelt van zijn voornemen om het OCMW in te lichten, dat met name bedoeld is zodat de klant gebruik kan maken van de bijstand van het OCMW bij de onderhandelingen over het afbetalingsplan.

Na een termijn van 10 dagen vanaf de datum waarop het voorstel voor een afbetalingsplan verstuurd is, brengt de leverancier de betrokkene op de hoogte van zijn voornemen om het OCMW in te lichten. De betrokkene heeft het recht om te weigeren dat diens naam aan het OCMW doorgegeven wordt en heeft 10 dagen de tijd om de leverancier daar per aangetekende brief van op de hoogte te brengen.

4. Contactopname door Sibelga

Als de leverancier 7 dagen na ontvangst van de ingebrekestelling nog geen betaling ontvangen heeft, is hij verplicht om Sibelga te laten weten dat hij een procedure tot ontbinding van het contract wil opstarten.

Binnen 10 dagen nadat Sibelga het verzoek van de leverancier ontvangen heeft, neemt Sibelga contact op met de klant om deze op de hoogte te brengen van het voornemen van de leverancier en van de bestaande beschermingsmaatregelen, zoals de mogelijkheid om het statuut van beschermde klant aan te vragen. Sibelga bezorgt de klant die in gebreke blijft ook de contactgegevens van het lokale OCMW en van Infor GasElek.

Vroeger vroeg de leverancier in deze fase van de procedure aan Sibelga om een stroombegrenzer te installeren. Sinds de wijziging van de ordonnantie in april 2022 zijn er geen stroombegrenzers meer geïnstalleerd en heeft Sibelga een proactieve campagne van drie jaar gevoerd om ze te verwijderen.

5. Tussenkomst van de vrederechter

De leverancier kan een verzoek tot ontbinding van het contract en afsluiting van de levering indienen bij de vrederechter. Daarvoor moet aan drie voorwaarden worden voldaan:

  • Het huishouden heeft de schulden niet afgelost en houdt zich niet aan het afbetalingsplan dat met de leverancier afgesproken werd, of heeft geen afbetalingsplan aanvaard.
  • Het huishouden wordt niet erkend als beschermde klant.
  • Alle stappen van de procedure werden gevolgd. De leverancier dient daarvan een bewijs te leveren aan de vrederechter. In de praktijk wordt echter zelden om een bewijs gevraagd.

Het verzoek tot ontbinding wordt ingediend:

  1. voor elektriciteit: minstens 60 dagen na de installatieprocedure van de stroombegrenzer
  2. voor gas: minstens 60 dagen nadat de ingebrekestelling verzonden werd.

De leverancier brengt het OCMW op de hoogte van het verzoek tot ontbinding, behoudens voorafgaande weigering van het huishouden om de naam door te geven.

De leverancier brengt ook de netwerkbeheerder op de hoogte. Sibelga neemt binnen 10 dagen contact op met de klant om de betrokkene te informeren over de risico’s en het bestaan van het beschermingssysteem. Sibelga verstrekt tevens de contactgegevens van het lokale OCMW en van Infor GasElek.

Klik hier voor meer informatie over de procedure via het vredegerecht.

6. Ontbinding van het contract en afsluiting van de energievoorziening

Als de vrederechter zich uitspreekt voor de ontbinding van het contract, vraagt de leverancier aan Sibelga om de energievoorziening af te sluiten. De meters kunnen afgesloten worden zodra één maand verstreken is na de betekening van het vonnis, als de klant woonachtig is op het verbruiksadres.

Een afsluiting vermijden 
Om een afsluiting van de energievoorziening te vermijden, moet het huishouden binnen de maand een contract tekenen bij een nieuwe leverancier. Anders zal Sibelga de meters afsluiten.

De afsluiting mag niet gebeuren tussen 1 oktober en 31 maart. Wanneer tijdens de winterperiode wordt beslist dat het contract wordt ontbonden, staat Sibelga tot 31 maart in voor de energielevering aan het gezin. Alle verbruikte energie moet worden betaald.
Dit is ook het geval wanneer het contract van een klant in de winterperiode afloopt en de betrokkene geen contract afgesloten heeft met een andere leverancier. Sibelga blijft de klant van energie voorzien vanaf de effectieve datum van beëindiging van het contract tot het einde van de winterperiode.

Als na twee plaatsbezoeken de energievoorziening niet afgesloten kon worden, brengt Sibelga de leverancier hiervan op de hoogte. De leverancier kan dan afzien van zijn aanvraag tot afsluiting van de energievoorziening of een nieuwe aanvraag indienen bij Sibelga.

Wat te doen na een afsluiting?
Om weer toegang te krijgen tot gas of elektriciteit moet het huishouden:

  • het statuut van beschermde klant aanvragen als de situatie zich daartoe leent. Deze aanvraag kan gedaan worden zolang het contract nog actief is en de afsluiting nog niet gebeurd is
  • een nieuw contract tekenen bij een commerciële leverancier. Als het huishouden schulden heeft bij alle leveranciers, kan het een aanvraag indienen bij het OCMW voor een ‘gewaarborgde levering’
  • op eigen kosten de meters laten heropenen.