Herhuisvestingtoelage
Bijgewerkt op: 17/12/2025
We zijn niet bevoegd voor het beheer van persoonlijke dossiers die verband houden met de herhuisvestingstoelage.
Heb je vragen over je toelage? Neem dan contact op met Brussel Huisvesting op het nummer 0800/40.400 of via mail op huisvesting@gob.brussels.
De herhuisvestingstoelage, vroeger VIBH genoemd, is een financiële tegemoetkoming van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de verhuizing en de betaling van de huur.
De herhuisvestingstoelage bestaat uit twee delen die gecombineerd kunnen worden:
- De verhuisvergoeding:
Dit bedrag wordt toegekend om de kosten van de verhuizing en voor het betrekken van de nieuwe woning deels te dekken. - De huursubsidie:
Het toegekende bedrag wordt berekend op basis van het inkomen van het huishouden en de huurprijs van de nieuwe woning.
Deze tegemoetkoming is, onder bepaalde voorwaarden, bestemd:
- voor huurders die verplicht moeten verhuizen:
- omdat hun woning onbewoonbaar of overbewoond is; of
- omdat hun woning niet geschikt is voor een oudere persoon of een persoon met een handicap van minstens 66%;
- daklozen en begeleid zelfstandig wonende jongeren.
Met betrekking tot de vorige woning*:
- De woning is onbewoonbaar, overbewoond of ongeschikt volgens de normen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
> Meer informatie is te vinden in dit document: Geschiktheidsnormen voor woningen. - De aanvrager moet de woning al minstens een jaar onafgebroken huren.
- De woning is gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
- De woning is geen eigendom van een familielid van de aanvrager.
*Deze voorwaarden gelden niet voor mensen die dakloos zijn en een attest van het OCMW hebben.
Met betrekking tot de nieuwe woning:
- De woning voldoet aan de voorgeschreven normen.
> Meer informatie is te vinden in dit document: Geschiktheidsnormen voor woningen. - De aanvrager woont nog geen drie maanden (vanaf de datum van inhuurneming) in de nieuwe woning.
- De woning is gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
- De woning is geen eigendom van een familielid.
- Het huurcontract is geregistreerd.
Met betrekking tot de aanvrager en diens huishouden:
- Het inkomen van het huishouden mag niet hoger liggen dan een bepaald maximumbedrag. Het inkomen waarmee rekening gehouden wordt, is het inkomen van het jaar voorafgaand aan het jaar van de aanvraag.
- De aanvrager moet minstens 18 jaar oud (of een ontvoogde minderjarige of een begeleid zelfstandig wonende minderjarige) zijn.
- Niemand in het huishouden heeft in het verleden een herhuisvestingstoelage (of de vroegere VIBH) ontvangen.
- Niemand in het huishouden bezit een woning in volle eigendom, vruchtgebruik of erfpacht.
Via de simulator van Brussel Huisvesting kan men nagaan of de aanvrager aan de toekenningsvoorwaarden voldoet:
De herhuisvestingstoelage en de huurtoelage kunnen niet gecumuleerd worden.
De herhuisvestingstoelage bestaat uit:
- de verhuisvergoeding:
Dit is een forfaitair bedrag. De vergoeding bedraagt minstens € 876,38 en hangt af van de samenstelling van het huishouden. Dit bedrag kan verhoogd worden met 10% per persoon ten laste, tot een maximum van € 1.139,30.
- de huursubsidie:
Om het bedrag van deze toelage te berekenen, houdt de administratie rekening met de nieuwe huurprijs, waarvan ze een derde van het huishoudinkomen aftrekt. Het verkregen bedrag is wel beperkt tot € 169,80 per maand voor een huishouden zonder personen ten laste. Het kan verhoogd worden met 10% per persoon ten laste, tot een maximum van € 254,70 per maand.
Het bedrag van de toelage moet gelijk zijn aan of hoger zijn dan € 16,43. Onder dit bedrag kent de administratie de huursubsidie niet toe.
Verhuisvergoeding
De verhuisvergoeding wordt maar één keer toegekend, namelijk wanneer de aanvraag goedgekeurd wordt.
Huursubsidie
De huursubsidie wordt toegekend voor een periode van vijf jaar.
Na vijf jaar kan de huurder een nieuwe aanvraag indienen. De administratie controleert dan opnieuw of aan alle voorwaarden voldaan is, en voert ook de berekening opnieuw uit.
Concreet gezien zijn er twee soorten hernieuwing mogelijk:
- Een eenmalige hernieuwing voor een periode van vijf jaar. In dat geval wordt de toelage gehalveerd.
- Een hernieuwing voor een nieuwe periode van vijf jaar voor het totale initiële bedrag, die elke vijf jaar hernieuwbaar is zolang de betrokkene aan een van de volgende voorwaarden voldoet:
- minstens 60 jaar oud zijn op het ogenblik van de eerste aanvraag;
- een erkende handicap van minstens 66% hebben.
Bij wijziging van de situatie (verhuis, andere samenstelling van het huishouden, hogere of lagere huurprijs in geval van een sociale woning) moet dit onmiddellijk meegedeeld worden aan Brussel Huisvesting.
Wie een herhuisvestingstoelage wil ontvangen, moet daarvoor een aanvraagformulier invullen en een dossier samenstellen met de volgende documenten:
De aanvraag moet binnen drie maanden na de inhuurneming van de nieuwe woning ingediend worden.
Binnen 90 dagen komt de administratie langs in de nieuwe woning en, indien nodig, ook in de woning waaruit de aanvrager vertrekt. Als voor de vorige woning al een verslag opgemaakt werd door het gemeentepersoneel, het OCMW of de Directie Gewestelijke Huisvestingsinspectie (DGHI), kan een kopie van dat verslag bijgevoegd worden bij het indienen van de aanvraag.
Contact:
Brussel Huisvesting
Gewestelijke Overheidsdienst Brussel
Sint-Lazarusplein 2 – 1035 Brussel
Telefoon: 0800/40.400
(toets 4 voor alle informatie over huisvesting – op maandag, woensdag en vrijdag van 9 tot 12 uur)
E-mail: huisvesting@gob.brussels
- Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 18 février 2016 modifiant l’arrêté du 28 novembre 2013
- Arrêté ministériel du 23 janvier 2014 déterminant les normes d’adéquation des logements pour l’application de l’arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 28 novembre 2013 instituant une allocation de relogement
- Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 28 novembre 2013 instituant une allocation de relogement

