Contracten

ILC-procedure (voorheen MOZA): mogelijkheid tot afsluiting

Bijgewerkt op: 05/11/2025

Definitie

De ILC-procedure (voorheen MOZA) is een procedure die op verzoek van een commerciële leverancier uitgevoerd wordt door Sibelga. Het doel is om een potentiële klant te identificeren en/of verbruik te regulariseren waarvoor geen contract geregistreerd is.

Dit scenario doet zich voor wanneer de vertrekkende bewoner het eigen verbruik correct afgesloten heeft:

  • meterstanden doorgegeven aan de leverancier
  • vertrokken uit de woning en meters opengelaten

In dat geval blijft de leverancier verantwoordelijk voor de meters tot de nieuwe bewoner een contract tekent (bij deze of een andere leverancier). Als de nieuwe bewoner de fout begaat geen contract af te sluiten bij een leverancier, dan verbruikt die energie zonder contract, op kosten van de leverancier van de vorige bewoner.

Als een leveringspunt niet overgenomen wordt door een nieuwe klant, zal de leverancier deze abnormale situatie opmerken. In een eerste fase stuurt de leverancier brieven naar het verbruiksadres. Als daarop geen antwoord komt, zal de leverancier aan Sibelga vragen om een procedure op te starten, met het oog op:

  • hetzij de afsluiting van de meters (en dus van de energietoevoer);
  • hetzij de ondertekening van een contract door de nieuwe bewoner.

Wat is de procedure?

De procedure is onlangs gewijzigd in het nieuwe technisch reglement.

Volgens Sibelga wordt de eigenaar van de verbruiksplaats geacht de gebruiker van de meter, en dus van de energie, te zijn. De eigenaar kan echter aan de netbeheerder documentatie bezorgen ter identificatie van de werkelijke gebruiker (bv. een kopie van het huurcontract).

Als Sibelga verbruik zonder contract vaststelt dat minder dan 13 maanden aan de gang is, wordt een brief en/of e-mail naar de eigenaar en de bewoner van het pand gestuurd met het verzoek om de situatie te regulariseren. Dit schrijven vermeldt de meterstand van de laatste meteropname of het laatste bekende contract.

Sibelga vraagt de bewoner om een contract af te sluiten met een commerciële leverancier voor het verleden, op basis van de laatst bekende meterstand.

  • Als de bewoner de situatie binnen 6 weken (na ontvangst van de brief) daadwerkelijk regulariseert en een contract afsluit voor de volledige betrokken periode, sluit Sibelga het dossier af zonder kosten.
  • Als de bewoner de situatie regulariseert door een energiecontract met onmiddellijke ingang af te sluiten (en dus niet voor het verleden), maar wel aangeeft bereid te zijn om het verbruik in het verleden terug te betalen, zal Sibelga het verbruik tegen het ‘verminderde’ tarief factureren en het dossier zonder kosten afsluiten.

Opgelet: als de bewoner al zonder contract verbruikt heeft, past Sibelga een ‘verhoogd’ tarief toe.

Als de bewoner de woning niet betrokken heeft gedurende de volledige periode van het verbruik zonder contract, moet die aan Sibelga documentatie bezorgen die de vorige netgebruiker met ‘voldoende zekerheid’ identificeert.

Als de situatie al langer dan 13 maanden duurt of als de bewoner de situatie niet binnen 6 weken regulariseert:

  • Sibelga plant een bezoek en stuurt een brief naar de eigenaar ter kennisgeving van dit bezoek. In deze brief wordt de eigenaar tevens verzocht de situatie te regulariseren en ingelicht over de gevolgen als regularisatie uitblijft.
  • Tijdens het bezoek laat de technicus van Sibelga een brief met een verzoek tot regularisatie achter in de hal van het gebouw. De technicus zet de stroomonderbreker uit als de meters toegankelijk zijn, laat een bericht hierover achter, en blijft even ter plaatse om eventueel de bewoners te ontmoeten en uit te leggen welke risico’s de situatie met zich meebrengt.
  • Sibelga kan zoveel bezoeken plannen als nodig is om de situatie op te lossen.

In dit stadium factureert Sibelga aan de bewoner:

  • alle verbruik zonder contract, tegen verhoogd tarief;
  • technische kosten (voor de bezoeken ter plaatse);
  • administratieve kosten.

Als de situatie niet binnen 45 dagen na verzending van de eerste brief geregulariseerd is, kan Sibelga overgaan tot afsluiting van de meter.

Om een situatie van verbruik zonder contract te regulariseren, kan Sibelga 5 jaar teruggaan in de tijd. Als het verbruik betrekking heeft op meerdere bewoners, wordt het in principe gefactureerd op basis van de verblijfsduur van elk van deze bewoners. De administratieve en technische kosten komen ten laste van de eerste begunstigde.

Voorbeelden van uitspraken over dit onderwerp vind je in onze databank voor rechtspraak.