< Terugkeer

Activiteitenverslag 2015 van Sibelga

Geplaatst op: 13/09/2016 - Bijgewerkt: 13/10/2016

Het Steunpunt interpreteert de sociale maatregelen en de situatie inzake bescherming van het kansarme publiek.

Het activiteitenverslag van Sibelga is vaak de gelegenheid om een beeld te krijgen van bepaalde trends op de vrijgemaakte aardgas- en elektriciteitsmarkten, en om in te gaan op een aantal kwesties die betrekking hebben op de kansarme consument. Dit artikel maakt een samenvatting van de informatie die nuttig kan zijn voor wie actief is in de sector van het maatschappelijk werk, maar haalt ook enkele zaken aan die de nodige reflectie verdienen.

Een online-tool om te weten wat je EAN-nummer is

De EAN-code is de code die gekoppeld is aan een energieleveringspunt. Deze code wordt gevraagd wanneer iemand verhuist of van leverancier verandert, of wanneer er werken moeten worden uitgevoerd aan de meter. Deze code mag niet worden verward met het meternummer (gekoppeld aan het toestel) of met het klantnummer (gekoppeld aan de leverancier).

Met de tool die door Sibelga werd ontwikkeld (je vindt hem als je hier klikt), kun je bijvoorbeeld nagaan of er geen omkering van de meters is op het adres van je gebruikers.

Het statuut van beschermde afnemer herbekijken?

In zijn rapport stelt Sibelga (in een logica van dialoog met BRUGEL) de toekomst van de maatregel “beschermde afnemer” in vraag. Het aantal consumenten dat een beroep doet op het statuut van beschermde afnemer, neemt namelijk al 5 jaar lang gestaag af. Het verslag verwijst ook naar een vaststelling van de OCMW’s, die aangeven dat het systeem niet optimaal werkt en dat ze er steeds minder vaak hun toevlucht toe nemen. In het verslag kunnen we dan ook lezen dat Sibelga voorstelt om “te beraadslagen over het behoud van twee maatregelen: de systematische plaatsing van een vermogensbegrenzer bij de beschermde klanten en de mogelijkheid om de vermogensbegrenzing tijdelijk van 2300 W op 4600 W te brengen.”¹

Verder stelt het verslag ook: “Hoewel Sibelga openstaat voor elk voorstel tot verbetering, heeft zij toch in herinnering gebracht dat haar taak als noodleverancier beperkt moet blijven tot de klanten die zich op sociaal vlak in een moeilijke situatie bevinden en dat zij niet de plaats wenst in te nemen van de OCMW’s als het gaat over hun sociaal ondersteunend werk. ”

Wij zijn van mening dat bij gebrek aan andere voorstellen en in vergelijking met de andere gewesten, het statuut van beschermde afnemer een goede bescherming biedt. In het licht van het kostenplaatje kan uiteraard worden gediscussieerd over het behoud van de twee maatregelen, maar dat kan niet zonder parallel daarmee na te denken over alternatieve sociale beschermingsmaatregelen voor de meest kwetsbare groepen van de bevolking. Verder vragen we ons af om welke redenen ons publiek in toenemende afziet van deze sociale maatregel.

Netten en meters

Nu is aangekondigd dat de gastoevoer in Brussel in de toekomst via een andere leverancier zal verlopen (2020-2023), moet het distributienet worden aangepast aan een toevoer van rijk gas in plaats van arm gas.  Ook zal moeten worden gecontroleerd of de toestellen die door de consument worden gebruikt, geschikt zijn voor dat rijke gas. De verschillende spelers op de markt zijn op dit moment informatie aan het verzamelen om die vraag te beantwoorden.

Hoewel bepaalde risico’s (koolstofmonoxide, schade aan de ketel, slecht rendement,…) hiermee uiteindelijk van de baan zijn, wil het Steunpunt de maatschappelijk werkers toch wijzen op een aantal eventuele risico’s waarmee hun gebruikers kunnen worden geconfronteerd.

Naar slimme meters en smart grids?

Vanaf 2017 zullen in nieuwe woningen of bij ingrijpende renovaties slimme elektriciteitsmeters worden geïnstalleerd (3000-3500/jaar). Hiermee krijgt de klant een overzicht van zijn gebruik per kwartier en kunnen de meters van op afstand worden opgenomen en beheerd (openen, sluiten, verhogen en verlagen van het vermogen). Het systeem van “tele-opname” bestaat al voor de grote afnemers. De regering moet de precieze modaliteiten voor het gebruik van de slimme meters vastleggen voor 2018, wanneer het nieuwe communicatieprotocol tussen de leveranciers en de DNB ingaat (MIG6).

Het Steunpunt is zich uiteraard bewust van de mogelijkheden die deze nieuwe technologie biedt, maar is toch voorzichtig wat betreft mogelijke misbruiken ervan en blijft waakzaam voor een mogelijke impact op de bescherming van kwetsbare consumenten.

>>> Naar het verslag op de site van Sibelga

[1] Activiteitenverslag 2015 van Sibelga, p.19