< Terugkeer

Afbetalingsplannen Vivaqua: nieuwe modaliteiten

Geplaatst op: 08/01/2019 - Bijgewerkt: 28/01/2019

Begin november introduceerde Vivaqua als resultaat van een reflectie in samenwerking met de OCMW’s nieuwe modaliteiten voor toekenning van afbetalingsplannen.

Voordat het dossier wordt overgemaakt aan de deurwaarder

Nadat het dossier is overgemaakt aan de deurwaarder

Enkele verduidelijkingen:

 Looptijd/Aantal termijnen van een afbetalingsplan?

  • Wanneer de afgifte van de onbetaalde factuur minder dan twee maanden oud is en er geen openstaande voorgaande jaarlijkse factuur meer is, kan de schuldenaar bij Vivaqua een afbetalingsplan krijgen:
    • van maximaal 10 maanden in geval van normaal verbruik
    • van maximaal 60 maanden in geval van abnormaal verbruik
  • Wanneer de afgifte van de onbetaalde factuur meer dan twee maanden oud is of er nog een openstaande voorgaande jaarlijkse factuur is, krijgt de schuldenaar bij Vivaqua een afbetalingsplan:
    • van maximaal 12 maanden in geval van normaal verbruik
    • van maximaal 60 maanden in geval van abnormaal verbruik

Verplichte afspraak bij het OCMW om een afbetalingsplan te krijgen?

  • Wanneer de afgifte van de onbetaalde factuur minder dan twee maanden oud is en er geen openstaande voorgaande jaarlijkse factuur meer is, kan de schuldenaar zelf bij Vivaqua een afbetalingsplan krijgen zonder dat hij daarvoor via een OCMW moet gaan.
  • Wanneer de afgifte van de onbetaalde factuur meer dan twee maanden oud is of er nog een openstaande voorgaande jaarlijkse factuur is, kan de schuldenaar slechts een afbetalingsplan bij Vivaqua krijgen wanneer hij via een OCMW gaat.

Op het einde van de eerste helft van 2019 zal Vivaqua dit systeem evalueren om te zien of dezelfde mogelijkheden voor het onderhandelen van een afbetalingsplan met Vivaqua eventueel kunnen worden uitgebreid naar andere erkende bemiddelingsdiensten of -instanties.

Het is daarbij van essentieel belang dat de erkende schuldbemiddelingsdiensten uit de private sector (de vzw’s) dezelfde rechten hebben als de schuldbemiddelingsdiensten van het OCMW: zowel wat betreft de onderhandeling over de looptijd van de afbetalingsplannen als voor het verkrijgen van kortingen en codes voor snelle toegang tot het callcenter. Deze uitbreiding zou op termijn ook andere maatschappelijke diensten die kansarme personen begeleiden (bijv. waterarmoede) en die belangrijk preventief werk verrichten, ten goede moeten komen.

 Wat gebeurt er als Vivaqua de waterschuld al heeft overgemaakt aan de deurwaarder?

Er moet zeker rekening worden gehouden met deze hypothese omdat het heel waarschijnlijk is dat Vivaqua het dossier aan de deurwaarder zal overmaken wanneer er meer dan 3 maanden zijn verstreken nadat de factuur werd afgegeven. De deurwaarder wordt echter niet gevraagd om de modaliteiten voor een afbetalingsplan volgens de tabel hierboven toe te passen. In de realiteit zal de deurwaarder de betrokken gebruiker een aanmaning om te betalen sturen in de vorm van een voorstel van een “ultiem redelijk afbetalingsplan” met 3 betalingstermijnen. Wanneer er twee weken na de aanmaning geen reactie is van de gebruiker, wordt overgegaan tot dagvaarding en is het aan de vrederechter om, in voorkomend geval, een afbetalingsplan toe te kennen.

Begin van de maximumtermijn van het afbetalingsplan?

In de vier gevallen die in de tabel zijn opgenomen – zowel bij normaal als abnormaal verbruik, zowel wanneer de vordering werd ingesteld voor of na het verstrijken van de termijn van 2 maanden na afgifte van de factuur – beginnen de termijnen voor het afbetalingsplan te lopen op het moment waarop de betrokkene/het OCMW contact opneemt met Vivaqua, en niet op de datum waarop de factuur werd afgegeven.

Dit is een belangrijke stap voorwaarts.

Kennisgeving van deze nieuwe maatregelen op het vlak van afbetalingsplannen?

Deze nieuwe modaliteiten voor afbetalingsplannen worden nergens op de facturen vermeld. De gebruiker kan, binnen twee maanden nadat de factuur werd afgegeven, naar de diensten van Vivaqua stappen om een oplossing (waaronder een afbetalingsplan) te vinden; als de termijn van twee maanden is verstreken, is hij verplicht om een afspraak te maken bij het OCMW dat de onderhandelingen dan op zich zal nemen.

Het zou ongetwijfeld zeer nuttig zijn dat deze nieuwe mogelijkheden op ruime schaal bekend worden gemaakt.

[1] Diensten zoals de centra voor geestelijke gezondheidszorg, Maisons Médicales, opvangtehuizen, centra voor algemene sociale dienstverlening, enz.