< Terugkeer

Elke maand je waterfactuur betalen? Het kan voortaan in Brussel

Geplaatst op: 13/09/2018 - Bijgewerkt: 27/09/2018

Sinds 2 juli 2018 biedt Vivaqua zijn klanten de mogelijkheid om elke maand een waterfactuur te ontvangen via het elektronische platform Doccle. Het gaat om voorschotfacturen, net zoals voor de levering van aardgas en elektriciteit. Deze dienst is gratis en niet verplicht.

Om van deze nieuwe dienst gebruik te kunnen maken, moeten de consumenten zich registreren door een account aan te maken op Doccle. Vanaf dan kunnen ze hun maandelijkse factuur bekijken en betalen via dit platform. Het is daarentegen niet mogelijk om deze voorschotfacturen te ontvangen via de reguliere post.

SocialEnergie vindt het jammer dat de dienst enkel digitaal beschikbaar is, maar juicht het initiatief van Vivaqua wel toe omdat dit het voor gezinnen eenvoudiger maakt om hun waterfactuur te beheren. Inderdaad… het bedrag van de eindafrekening voor water ligt vaak behoorlijk hoog, en op deze manier beschikken gezinnen (en in het bijzonder kansarme gezinnen) voortaan over een manier om deze kosten beter te spreiden binnen hun jaarlijkse budget. Bovendien benadrukt Vivaqua dat er geen herinneringskosten zullen worden aangerekend en geen verdere stappen zullen worden ondernomen wanneer deze voorschotfacturen niet worden betaald.

Het risico dat informatie niet tot bij de eindbestemmeling raakt wanneer ze digitaal wordt verspreid, is daarentegen reëel, in het bijzonder voor kansarme gezinnen. De digitale kloof treft vandaag de dag namelijk nog steeds heel wat gezinnen. Want “11,2% van de in België gevestigde personen tussen 16 en 74 jaar heeft nog nooit internet gebruikt. […] Het gezinsinkomen is een discriminerende factor: de digitale kloof treft een vierde (25,7 %) van de bevolkingsgroep met een laag gezinsinkomen en amper 1,8 % van de bevolkingsgroep met een hoog gezinsinkomen. […] 85% van de huishoudens beschikt over een internetverbinding in 2016.¹

We voegen hieraan toe dat er momenteel een terminal is geïnstalleerd in de kantoren van Vivaqua, zodat mensen die geen internettoegang hebben zich toch kunnen inschrijven op het platform en hun facturen kunnen raadplegen.

» Naar Doccle

» Meer over de watersector in Brussel

» Meer over de sociale maatregelen op het vlak van water

[1] Barometer van de informatiemaatschappij (2017), Federale Overheidsdienst , K.M.O, Middenstand en Energie https://economie.fgov.be/nl/publicaties/barometer-van-de-3