< Terugkeer

Mag men in de winter de stroom afsluiten?

Bijgewerkt op: 10/12/2025

Wanneer energiefacturen onbetaald blijven, kan de vrederechter beslissen om het energiecontract te ontbinden, waardoor de toevoer van gas en elektriciteit afgesloten wordt.

De leverancier heeft ook de mogelijkheid om de overeenkomst niet te verlengen, op voorwaarde dat de klant hierover geïnformeerd wordt voordat het contract afloopt. Als de klant geen nieuw contract afsluit bij een andere leverancier, wordt de stopzetting geregeld door Sibelga en gelden dezelfde principes.

Als de stopzetting tussen 1 oktober en 31 maart gebeurt, wordt deze uitgesteld[1]. Dit wordt de winterstop genoemd. Sibelga is verantwoordelijk voor de levering van gas en elektriciteit tijdens deze periode.

Gebeurt de stopzetting vóór 1 oktober, dan kan het OCMW in bepaalde gevallen – als het van mening is dat het om een inbreuk op de menselijke waardigheid gaat – eisen dat Sibelga de energielevering tijdens de wintermaanden verzorgt.

Deze ‘winterklanten’ betalen in dat geval het sociaal tarief.

De winterstop voor het afsluiten van de energie loopt van 1 november tot 31 maart.
Het wintermoratorium op uithuiszettingen geldt voor de periode van 1 november tot 15 maart.

Let op: vanaf 1 april levert Sibelga geen energie meer aan winterklanten. Dan moet het huishouden een nieuwe leverancier zoeken. Als het hier niet in slaagt, sluit Sibelga de meters af. Heb je een gebruiker die zich in deze situatie bevindt, dan moet deze vóór het einde van de winterstop (31 maart) op zoek naar een leverancier.

Hou er rekening mee dat het sluiten van een nieuw contract soms wat tijd in beslag neemt. Wil het huishouden zeker zijn dat de energie niet afgesloten wordt, dan moet het eind februari-begin maart al een nieuwe leverancier zoeken.
Sommige leveranciers proberen de inwerkingtreding van een contract te vertragen door te goochelen met een termijn van drie weken. Dit argument houdt geen steek. Het gaat namelijk om de termijn die nodig is om de overschakeling tussen twee leveranciers uit te voeren, dus niet voor het afsluiten van een nieuw contract, zoals hier gesuggereerd wordt.

Slaagt de klant er niet in om een contract af te sluiten bij een commerciële leverancier, dan kan het OCMW een beroep doen op een ‘gewaarborgde levering’, zij het voor een maximumperiode van één jaar. Alleen huishoudens met schulden bij twee commerciële leveranciers hebben recht op deze gewaarborgde levering. Meer informatie vind je op deze pagina.

We herinneren eraan dat Infor GasElek gebruikers gratis advies en begeleiding biedt bij de keuze van een nieuw contract.

Als Sibelga een meter afsluit, kost het 173,03 euro om deze opnieuw te activeren (tarief 2025). Dit bedrag moet door het huishouden betaald worden.

[1] Zie artikel 20sexies §6 van de Gasordonnantie en 25octies §6 van de Elektriciteitsordonnantie.