< Terugkeer

Coronavirus: het statuut van beschermde klant is uitgebreid naar personen die een beroep doen op tijdelijke werkloosheid

Geplaatst op: 27/05/2020 - Bijgewerkt: 11/08/2020

Coronavirus: het statuut van beschermde klant is uitgebreid naar personen die een beroep doen op tijdelijke werkloosheid

Maakt u gebruik van het systeem van tijdelijke werkloosheid en hebt u moeilijkheden om uw energiefacturen te betalen? Er bestaan steunmaatregelen. Een van deze steunmaatregelen is het verkrijgen van het speciale coronastatuut van Beschermde klant.

Hoe werkt het?

Indien u gebruik maakt of heeft gemaakt van de tijdelijke werkloosheid in het kader van COVID-19, u in Brussel woont en een aanmaning van uw gas- en/of elektriciteitsleverancier heeft ontvangen, kan u vragen om te worden erkend als “Beschermde klant – speciaal coronastatuut”. Uw contract bij de commerciële leverancier zal tijdelijk worden opgeschort en de bevoorrading zal worden verzekerd door de sociale leverancier (Sibelga) tegen een voordeliger tarief.

Waarom het statuut van beschermde klant aanvragen?

Dit statuut beschermt u tegen een stroomonderbreking. Bovendien kan u gebruikmaken van het sociaal tarief tot 1 jaar na de datum van de toekenning van het statuut en zo besparen op uw energiefactuur.

Hoe lang ben ik beschermd?

De bescherming is tijdelijk en zal automatisch worden stopgezet 1 jaar na de toekenningsdatum. Na afloop van deze periode zal u terugkeren naar uw commerciële leverancier.

Wie betaalt mijn verbruik? 

Het verbruik moet worden betaald aan de sociale leverancier: u moet dus de facturen betalen die hij u zal bezorgen. U moet ook een afbetalingsplan opstellen voor uw schuld bij de commerciële leverancier.

Meer informatie over het statuut van “Beschermde klant – speciaal coronastatuut” vindt u op de website van de Brusselse regulator BRUGEL.