< Terugkeer

Jaarlijkse vergoeding: waakzaamheid blijft geboden!

Geplaatst op: 17/05/2021 - Bijgewerkt: 25/06/2021

Wanneer energieleveranciers een contract voor de levering van energie afsluiten, factureren ze eveneens een forfait dat bedoeld is om de administratieve kosten die verband houden met het contract te dekken. Deze kosten worden jaarlijks gefactureerd en worden vergoeding of abonnement genoemd. Ze worden vermeld op de factuur. Deze vergoeding kan op verschillende manieren worden gefactureerd. Het is nuttig om stil te staan bij de verschillende mogelijkheden, met name bij het vergelijken en kiezen van een leverancier. Vooral omdat deze vergoeding betwistbaar kan zijn. Toelichtingen.

Drie grote modellen

Er bestaan in de praktijk drie manieren om vergoedingen te factureren:

  • een forfaitair bedrag per begonnen leveringsjaar,
  • een bedrag dat wordt berekend naar rato van het aantal leveringsmaanden,
  • een bedrag dat wordt berekend naar rato van het aantal leveringsdagen vanaf de eerste dag van het contract.

Een facturering per begonnen leveringsjaar is uiteraard het minst voordelig voor wie van leverancier wil veranderen.

Niet verboden maar…

Hoewel de jaarlijkse vergoeding is toegestaan door de ordonnanties en het Consumentenakkoord, is de Ombudsdienst voor Energie van oordeel dat dit kan overeenkomen met een verdoken “verbrekingsvergoeding” en verbrekingsvergoedingen zijn verboden. Meer informatie hierover vindt u in deze collectieve rechtsvordering van de Ombudsdienst voor Energie met betrekking tot de vaste vergoedingen en verbrekingsvergoedingen.

De Ombudsdienst voor Energie en de CREG bevelen aan om de vaste vergoeding te factureren naar rato van het aantal dagen dat de klant door de leverancier van energie werd voorzien. Op 15 december 2020 riep de CREG op tot een hervorming van de facturatie van de “vaste termijn” (waarbij de vaste termijn overeenkomt met de jaarlijkse vergoeding). De CREG vraagt dat deze “vaste termijn” voortaan gefactureerd wordt naar rato van het aantal leveringsdagen1.

Een vergoeding om rekening mee te houden bij het kiezen van een leverancier

Het is mogelijk dat mensen van leverancier willen veranderen om een beter contract te krijgen en minder te betalen voor hun energie. Toch kan de vergoeding de verhoopte winst verkleinen of zelfs tenietdoen. Het is dus belangrijk om deze vergoeding in de gaten te houden, vooral op het moment waarop je van leverancier wil veranderen.

L’Echo heeft de praktijken die de leveranciers ter zake hanteren, vergeleken2.

In ieder geval is het altijd aan te raden om contact op te nemen met de leverancier om te proberen een facturering van deze vergoeding te bekomen naar rato van de leveringstijd over het jaar.

[1] Meer dan een miljoen Belgische gezinnen betaalt te veel voor hun aardgas en hun energie, volgens de CREG, 15 december 2020, RTBF.
[2] Energiefactuur: let op de jaarlijkse vergoeding, 2021, l’Echo.