Betaalmethoden
Bijgewerkt op: 28/10/2025
Leveranciers zijn verplicht om voldoende lange betalingstermijnen en flexibele betalingsmogelijkheden te garanderen.
De ordonnanties[1] bepalen dat leveranciers een ruime keuze aan betaalmethoden moeten bieden aan hun klanten en niet mogen discrimineren op basis van de gekozen methode. Klanten die ervoor kiezen om via overschrijving te betalen en/of in maandelijkse termijnen te betalen, mogen bijvoorbeeld niet benadeeld worden.
Duidelijke vermelding van de gestructureerde mededeling bij betalingen
Als de gestructureerde mededeling niet duidelijk werd vermeld, wordt in geval van betalingsachterstand het betaalde bedrag eerst gebruikt om de oudste schulden af te lossen. Bijgevolg worden soms incassokosten in rekening gebracht voor een factuur waarvan de klant meent dat die al voldaan was.
Bijvoorbeeld: als de tussentijdse factuur van april achterstallig is en de klant betaalt de tussentijdse factuur voor mei zonder gestructureerde mededeling, dan wordt met die betaling de achterstallige factuur van april vereffend. De klant ontvangt bijgevolg een aanmaning voor de factuur van mei.
Leveranciers bieden drie mogelijkheden voor bankbetaling aan: via overschrijving, via doorlopende opdracht en via domiciliëring. We bekijken deze opties hierna meer in detail.
Een bankoverschrijving is de overdracht van geld van één bankrekening naar een andere. Het is de meest gangbare betaalmethode.
- Voordeel: de betrokkene heeft de keuze over het moment waarop het gefactureerde bedrag van de rekening gaat.
- Nadeel: de betrokkene moet zelf het initiatief nemen om regelmatig een overschrijving te doen en is dus niet beschermd in geval van vergetelheid of een fout bij het invoeren van de overschrijving.
Een doorlopende opdracht is een automatische overschrijving waarbij een vast bedrag op terugkerende data betaald wordt aan dezelfde begunstigde.
- Voordelen:
- De betrokkene loopt geen risico om de factuur te vergeten betalen.
- De betrokkene kiest zelf op welke dag van de maand de overschrijving uitgevoerd wordt.
- Nadelen:
- Wanneer het bedrag van de tussentijdse factuur wijzigt (na een afrekeningsfactuur), moet de betrokkene aandachtig zijn en tijdig de nodige wijzigingen doorvoeren.
- Afrekeningsfacturen kunnen niet betaald worden via doorlopende opdracht. De betrokkene mag dus niet vergeten om een specifieke overschrijving uit te voeren (en geen voorschot voor die maand over te schrijven).
Bij een domiciliëring wordt automatisch geld gehaald van een bankrekening. De betrokkene machtigt een specifieke begunstigde om de bankrekening van de betrokkene automatisch te debiteren voor het bedrag dat op elke ontvangen factuur staat.
- Voordeel: De betrokkene zal de facturen altijd op tijd betalen.
- Nadelen:
- De betrokkene bepaalt niet zelf wanneer het gefactureerde bedrag van de rekening gaat.
- De betrokkene loopt het risico op een foutieve domiciliëring en zal in dat geval een procedure moeten opstarten om het bedrag te kunnen recupereren.
In het kader van domiciliëringen moet de leverancier zich wel aan bepaalde regels houden:
- De betrokkene informeren over de periodiciteit, de data en het bedrag van de automatische betalingen.
- Een termijn van minstens 15 kalenderdagen voorzien tussen de factuur en de uitvoering van de domiciliëringopdracht. Deze minimumtermijn mag pas ingaan op de derde kalenderdag na de datum waarop de leverancier de factuur verzonden heeft.
- Op de factuur vermelden dat de betaling via domiciliëring gebeurt, samen met de datum waarop of vanaf wanneer de betalingsopdracht aan de bank doorgegeven wordt.
- De betrokkene de mogelijkheid bieden om afrekenings- en slotfacturen niet via domiciliëring te betalen.
Afrekenings- en slotfacturen uitsluiten
De optie wordt gegeven om afrekenings- en slotfacturen uit te sluiten van de domiciliëring. Je kan je gebruikers adviseren om dit vakje aan te vinken. Anders riskeren ze in de problemen te geraken, omdat er een potentieel groot bedrag van hun rekening gehaald kan worden zonder dat ze weten wanneer precies en zonder eerst onderhandeld te kunnen hebben over een afbetalingsplan.
Verzet aantekenen tegen een domiciliëring[2]
Klanten die hun afrekeningsfactuur niet hebben laten uitsluiten van de domiciliëring en vaststellen dat het bedrag gedebiteerd is van hun bankrekening kunnen contact opnemen met hun bank om het gedebiteerde bedrag terug te vorderen.
Dat moet in elk geval binnen acht weken gebeuren.
De bank zal de klant terugbetalen en contact opnemen met de leverancier om het bedrag terug te vorderen.
Opgelet: deze terugbetaling door de bank betekent niet dat het bedrag niet meer verschuldigd is aan de leverancier. Het is daarom belangrijk om contact op te nemen met de energieleverancier om een afbetalingsplan te bespreken of het bedrag te betwisten.
[1] Artikel 25quattuordecies 4° van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Artikel 20undecies 4° van de ordonnantie van 1 april 2004 betreffende de organisatie van de gasmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende wegenisretributies inzake gas en elektriciteit en houdende wijziging van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
[2] Zie ook: Wikifin

