< Terugkeer

Einde van de winterstop

Geplaatst op: 09/04/2024

Op 31 maart eindigt de winterstop, ofwel de periode waarin huishoudens beschermd zijn tegen de afsluiting van gas en elektriciteit. Vanaf 1 april kan Sibelga dus punten afsluiten wanneer het contract eerder al door de vrederechter ontbonden werd of wanneer het contract niet verlengd wordt.

Als een van je gebruikers tussen 1 oktober en 31 maart een beslissing tot afsluiting via de vrederechter of een betekening van contractbeëindiging (meer informatie hierover vind je hier) heeft ontvangen, moet die gebruiker zo snel mogelijk een nieuw contract afsluiten bij een energieleverancier.

We herinneren eraan dat Infor GasElek gebruikers gratis advies en begeleiding biedt bij de keuze van een nieuw contract.

Het kan soms enkele weken duren om een nieuw contract af te sluiten. De gebruikelijke termijn is 21 dagen. Wees dus aan het einde van de winterstop extra alert om afsluitingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Via het OCMW kan ook de gewaarborgde levering worden aangevraagd wanneer een gebruiker geen toegang heeft tot energie (door afsluiting) of geen toegang tot energie meer dreigt te hebben (wegens schulden bij twee energieleveranciers).

Zonder nieuw contract of gewaarborgde levering zal Sibelga de meters afsluiten. Merk op dat er 127,05 euro incl. btw aangerekend wordt om een meter weer te laten openen. Dat bedrag wordt het huishouden gefactureerd als het tot een afsluiting zou gekomen zijn.