Stappen in geval van wanbetaling

Mis à jour le : 16/07/2024

De verschillende stappen van de procedure in geval van niet-betaling, zijn:

1. Herinnering

Binnen de 15 dagen na de vervaldatum van de factuur, stuurt de leverancier een herinnering. De administratiekosten voor deze herinnering mogen niet meer dan 7,5 euro bedragen.

2. Ingebrekestelling

Ten minste 15 dagen en ten hoogste 30 dagen nadat de herinnering werd verzonden, stuurt de leverancier per aangetekend schrijven en per gewone post een ingebrekestelling. De administratiekosten voor deze ingebrekestelling mogen niet meer dan 15 euro bedragen.

Statuut van beschermde klant
Vanaf dit moment en tot op het moment waarop de leverancier bij de vrederechter de vraag indient om het contract te ontbinden, kan elk gezin vragen om het statuut van beschermde klant te krijgen.

3. Afbetalingsplan

Bij niet-betaling binnen zeven dagen na ontvangst van de ingebrekestelling. De leverancier is verplicht om een redelijk afbetalingsplan aan te bieden. 

De redelijkheid van een afbetalingsplan ligt in het evenwicht tussen het belang van de leverancier om de schuld binnen een redelijke termijn terugbetaald te krijgen, en het belang van de klant om de schuld af te betalen binnen een termijn die past bij de financiële situatie van die klant. 

Er wordt tegenwoordig expliciet verwezen naar het aspect ‘menselijke waardigheid’ om de redelijkheid van het plan te bepalen: een afbetalingsplan is niet redelijk als het de mogelijkheid van de klant en diens gezin om een menswaardig leven te leiden negatief beïnvloedt. Als het huishouden hulp krijgt van een erkend schuldbemiddelingscentrum of van het OCMW, onderhandelt dat centrum opnieuw over het afbetalingsplan als het vaststelt dat het niet (meer) redelijk is. 

Een afbetalingsplan dat tussen de partijen is overeengekomen, moet in elk geval schriftelijk worden overgemaakt aan de klant. 

Het moet minstens bepaalde informatie bevatten, zoals vastgelegd door Brugel. 

De ordonnantie bepaalt dat wanneer een leverancier de klant in kennis stelt van zijn voornemen om het OCMW in te lichten, dat met name bedoeld is om de klant in staat te stellen gebruik te maken van de bijstand van het OCMW bij de onderhandelingen over het afbetalingsplan. 

Na een termijn van 10 dagen vanaf de datum waarop het voorstel voor een afbetalingsplan werd verstuurd, brengt de leverancier de persoon op de hoogte van zijn voornemen om het OCMW in te lichten. De persoon heeft het recht te weigeren dat diens naam aan het OCMW wordt doorgegeven en heeft 10 dagen de tijd om de leverancier daar per aangetekende brief van op de hoogte te brengen. 

4. Plaatsing van een stroombegrenzer (enkel voor elektriciteit!)

  • Nadat de termijn van 10 dagen is verstreken waarover de betrokkene beschikt om te weigeren dat zijn naam wordt meegedeeld aan het OCMW, gaat Sibelga over tot de plaatsing van een stroombegrenzer van 10 ampère (2300 watt). De plaatsing gebeurt binnen de 10 dagen.

Begrenzer “geplaatst geacht”
Wanneer, om gelijk welke reden, de plaatsing niet kan gebeuren, dan wordt de begrenzer toch als geplaatst geacht. Dit betekent dat de procedure wordt voortgezet alsof de begrenzer effectief was geplaatst.

  • De leverancier brengt het OCMW op de hoogte van de plaatsing van de stroombegrenzer en wordt, normaal gezien, geacht om het volledige dossier van de klant over te maken, tenzij het gezin eerder heeft geweigerd dat zijn naam aan het OCMW wordt meegedeeld. In de realiteit maken de leveranciers slechts heel zelden het dossier van de betrokkenen over.
    Het OCMW kan dan een sociaal onderzoek uitvoeren om, samen met het gezin, een oplossing te vinden voor de betalingsmoeilijkheden of om te vragen dat het vermogen van de begrenzer wordt opgevoerd tot maximum 20 ampère (4600 watt).Klik hier voor meer informatie over de stroombegrenzer.

5. Tussenkomst van de vrederechter

De leverancier kan een verzoek tot ontbinding van het contract en afsluiting van de levering indienen bij de vrederechter. Daarvoor moet aan drie voorwaarden worden voldaan: 

  • Het huishouden heeft de schulden niet afgelost en houdt zich niet aan het afbetalingsplan dat met de leverancier werd afgesproken, of heeft geen afbetalingsplan aanvaard. 
  • Alle stappen van de procedure werden gevolgd. De leverancier dient daarvan een bewijs te leveren aan de vrederechter. In de praktijk wordt echter zelden om een bewijs gevraagd. 

Het verzoek tot ontbinding wordt ingediend: 

  1. voor elektriciteit: minstens 60 dagen na de installatieprocedure van de vermogensbegrenzer; 
  1. voor gas: minstens 60 dagen nadat de ingebrekestelling werd verzonden. 

De leverancier brengt het OCMW op de hoogte van het verzoek tot ontbinding, behoudens voorafgaande weigering van het huishouden om de naam door te geven. 

De leverancier brengt ook de netwerkbeheerder op de hoogte. Sibelga neemt binnen 10 dagen contact op met de klant om de betrokkene te informeren over de risico’s en het bestaan van het beschermingssysteem. Sibelga verstrekt tevens de contactgegevens van het lokale OCMW en van Infor GasElek. 

Klik hier voor meer informatie over de procedure via het vredegerecht. 

6. Ontbinding van het contract en afsluiting van de energietoevoer

Als de vrederechter zich uitspreekt voor de ontbinding van het contract, vraagt de leverancier aan Sibelga om de afsluiting uit te voeren. Deze afsluiting van de meters kan worden uitgevoerd zodra één maand verstreken is na betekening van het vonnis, als de klant woonachtig is op het verbruiksadres. 

Afsluiting voorkomen
Om afsluiting te voorkomen, moet het gezin binnen de maand een contract afsluiten met een nieuwe leverancier. Gebeurt dit niet, dan zal Sibelga overgaan tot de afsluiting van de meters.

De afsluiting mag niet gebeuren tussen 1 oktober en 31 maart. Wanneer tijdens de winterperiode wordt beslist dat het contract wordt ontbonden, staat Sibelga tot 31 maart in voor de energielevering aan het gezin. Alle verbruikte energie moet worden betaald.

Als de afsluiting na 2 bezoeken niet is kunnen gebeuren, brengt Sibelga de leverancier daarvan op de hoogte. De leverancier kan dan zijn vraag tot afsluiting intrekken of hij kan een nieuwe vraag indienen bij Sibelga.

Wat te doen in geval van afsluiting?
Om weer toegang te krijgen tot gas of elektriciteit moet het huishouden: 

  • het statuut van beschermde klant aanvragen als de situatie zich daartoe leent. Deze aanvraag kan worden gedaan zolang het contract nog actief is en de afsluiting nog niet gebeurd is; 
  • een nieuw contract tekenen met een commerciële leverancier. Als het huishouden schulden heeft bij alle leveranciers, kan het een aanvraag indienen bij het OCMW voor ‘gewaarborgde levering’; 
  • op eigen kosten de meters laten heropenen.