< Terugkeer

Nieuwe regel voor energiecontracten : meer bedenktijd

Mis à jour le : 08/04/2024

Bron

Voortaan kunnen deur-aan-deurverkopers van energiecontracten bij de consument thuis alleen nog een vrijblijvend aanbod doen. Dit aanbod moet vergezeld gaan van een verklaring waarin duidelijk wordt aangegeven dat het een voorstel is en geen bindend contract.

Een belangrijke nieuwigheid is de invoering van een bedenktijd van minstens drie dagen voor de consument. Gedurende deze periode kan de consument het voorstel zorgvuldig doornemen en vervolgens beslissen om het al dan niet te aanvaarden. Consumenten die na de bedenktijd van drie dagen het aanbod willen accepteren, moeten dat proactief doen, per telefoon of op een duurzame drager zoals papier, e-mail of sms.

Daarnaast moet de deur-aan-deurverkoper de consument een tariefkaart, een overzicht van alle actieve producten van de leverancier en een standaardformulier bezorgen. Hiermee kunnen consumenten aangeven dat ze gedurende één jaar niet meer gecontacteerd willen worden door deze leverancier of door onderaannemers ervan.

Deze nieuwe regel is bedoeld om consumenten meer tijd en informatie te geven om een weloverwogen beslissing te nemen over hun energiecontract. Zo zijn ze beter beschermd tegen wanpraktijken bij deur-aan-deurverkoop[1].

Hoewel deze maatregel een stap vooruit is op het vlak van consumentenbescherming, willen sommige partijen nog verder gaan. Ze vragen in het bijzonder om een vermoeden van nietigheid voor bepaalde contracten, zwaardere straffen en een actievere rol voor de Economische Inspectie bij het toezicht op deze praktijken[2].

 

[1] Meer informatie: https://www.rtl.be/actu/belgique/societe/une-nouvelle-regle-entre-en-vigueur-le-1er-janvier-pour-les-contrats-denergie/2023-12-30/article/622080

[2] Onze kijk op deze kwestie is hier te vinden: https://www.socialenergie.be/wp-content/uploads/Avis_AR_vente-a-domicile-220531.pdf