< Terugkeer

Een vereenvoudiging van energiefacturen vanaf maart 2019?

Geplaatst op: 15/11/2018 - Bijgewerkt: 06/12/2018

In 2016 is het Platform tegen Energiearmoede, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting en waarvan het Steunpunt SocialEnergie actief lid is, grondig gaan nadenken over de vereenvoudiging van de energiefactuur. Naar aanleiding van deze reflectie heeft het Platform aanbevelingen gedaan aan de verschillende ministers die bevoegd zijn voor aangelegenheden die betrekking hebben op de energiefactuur.

Begin oktober hebben de federale minister van Economie en Consumenten en de federale en regionale ministers van Energie, elk in hun bevoegdheidsdomein, zich ertoe verbonden om stappen te ondernemen om de energiefactuur te vereenvoudigen.

Principes van de vereenvoudiging

Deze vereenvoudiging is gebaseerd op de volgende principes:

  1. De factuur wordt beperkt tot twee pagina’s.
  2. Er zal geen verplicht model worden opgelegd aan de leveranciers, die dus vrij blijven om hun facturen zelf op te stellen. Daarentegen zullen ze de verplichte gegevens wel samen moeten opnemen in gegroepeerde rubrieken, zodat het eenvoudiger wordt om de facturen van de verschillende leveranciers te begrijpen en vergelijken.
  3. Op de voorzijde worden de basisgegevens vermeld aan de hand waarvan de consument eenvoudig kan zien hoeveel hij zijn leverancier verschuldigd is, de datum waarop hij het verschuldigde bedrag uiterlijk moet betalen, of de terugbetaling waarop hij recht heeft en de datum waarop die betaling op zijn rekening zal worden gestort.
  4. Op de achterzijde zal de consument meer gedetailleerde informatie kunnen vinden over zijn verbruiksgeschiedenis, energiebronnen, verdeling van het factuurbedrag (aandeel van de leverancier, netkosten, btw, enz.). Ook de gegevens van de Ombudsdienst voor Energie moeten op de factuur worden vermeld.

Een digitale ruimte waar elke consument toegang toe heeft

Alle andere informatie die momenteel op de facturen staat, zal door de leveranciers ter beschikking van de consument worden gesteld via een persoonlijke digitale klantenruimte. Daar kan die laatste onder meer gedetailleerde informatie vinden over zijn huidige contract, met inbegrip van de tarieffiche en de algemene en specifieke contractuele voorwaarden die werden overeengekomen bij het afsluiten van het contract, in voorkomend geval aangevuld met eventuele wijzigingen die in de loop van het contract werden aangebracht en door de consument werden goedgekeurd. Verder zal de klant er ook steeds een overzicht kunnen vinden van de betalingsstatus van al zijn facturen.

Alle informatie in deze digitale klantenruimte zal in logische en duidelijke rubrieken moeten worden ondergebracht. Er moet voor worden gezorgd dat de toegang tot deze digitale klantenruimte eenvoudig is voor zowel de consument als voor derden zoals sociale diensten van OCMW’s en organisaties die consumenten op het gebied van energie ondersteunen.

Hoewel de consument zal worden aangemoedigd om deze klantenruimte en de factuur in digitaal formaat te gebruiken, behoudt hij het recht om kosteloos te kiezen voor facturen en documenten op papier.

De beoogde vereenvoudiging van de energiefactuur en de aanmoediging om te werken met de digitale factuur en klantenruimte, bieden onbetwistbare voordelen voor de energieleveranciers. Daarom vragen de ministers allemaal uitdrukkelijk aan de energieleveranciers om te garanderen dat:

  • De digitale klantenruimte wordt georganiseerd volgens de hierboven beschreven principes;
  • Deze ruimte moet eenvoudig toegankelijk zijn voor consumenten en voor organisaties en diensten die ze mogelijk willen raadplegen in geval van vragen met betrekking tot de factuur of het contract;
  • De klantendienst moet beter bereikbaar worden voor deze organisaties en diensten.

In hun gezamenlijke verklaring stellen de ministers dat ze zullen trachten om uiterlijk op 1 maart 2019 de wettelijke aanpassingen door te voeren. Ze zullen met de energieleveranciers afspraken maken over de termijn die nodig is om nieuwe regels te implementeren.

*In het Platform zijn verschillende actoren verenigd: leveranciers, netbeheerders, regulatoren en verenigingen die kansarme gezinnen ondersteunen. Het doel bestaat erin om goede praktijken te identificeren en aanbevelingen te formuleren voor de beleidsmakers op regionaal en federaal niveau.